Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

PM Janji Terus Beri...

PENAMPANG - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berjanji beliau akan terus...

Wartawan Hiburan Veteran Mama...

WARTAWAN hiburan veteran yang dikenali ramai, Mama Juwie menghembuskan nafas terakhir  jam 10.30 malam...

‘Land Swap’: SPRM Akan...

KUALA LUMPUR - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dijangka akan memanggil bekas Timbalan...

Nabila Berat Hati Berjauhan...

IBARAT bawa diri bersendirian merantau ke negara asing selama sebulan, pelakon Nabila Huda...

Usia Bukan Penghalang Warga Emas Duduki SPM

SEREMBAN – Usia bukan penghalang untuk menuntut ilmu. Itu yang dibuktikan seorang warga emas, Salman Ahmad.

Meskipun usianya sudah menjangkau 65 tahun, Salman mempunyai keazaman yang tinggi untuk menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) buat pertama kali hari ini.

Salman adalah antara 645 calon persendirian daripada keseluruhan 16,554 jumlah calon SPM 2020 di Negeri Sembilan yang menduduki peperiksaan itu bermula hari ini.

Beliau yang juga bekas Timbalan Pengarah Tourism Malaysia bersara pada 2012, berkata keputusan itu dibuat kerana ingin membuktikan kepada masyarakat khususnya golongan muda bahawa usia bukan penghalang untuk menimba ilmu dan memperoleh kejayaan.

“Dahulu saya ambil peperiksaan Malaysia Certificate of Education (MCE) pada 1973, semua subjek dalam Bahasa Inggeris. Kemudian saya melanjutkan pelajaran di Institut Teknologi MARA dalam bidang Pentadbiran Awam. Sekarang saya ingin cabar diri saya untuk ambil SPM pula.

“Saya juga ingin beri contoh dan motivasi kepada anak cucu saya. Usia bukan penghalang untuk belajar, menuntut ilmu adalah proses sepanjang hayat,” katanya kepada pemberita selepas menduduki peperiksaan Bahasa Melayu Kertas 1 di Sekolah Menengah Kebangsaan King George V di sini hari ini.

Salman berkata keinginan untuk menduduki peperiksaan awam itu timbul sejak tahun lalu, namun terpaksa menangguhkan hasratnya itu susulan penularan wabak COVID-19.


Anak jati Negeri Sembilan itu turut berkongsi persediaan bagi menghadapi SPM kali ini, beliau membeli beberapa buku ulang kaji sejak tahun lalu dan adiknya yang bertugas sebagai guru turut memberi tunjuk ajar serta mengikuti pembelajaran secara dalam talian jika ada kelapangan.

“Keluarga saya banyak beri sokongan dan galakan. Saya tidak malu, saya tidak hairan apa orang kata, kata orang tua belajarlah sampai ke negara China dan dari buaian hingga ke liang lahad,” katanya.

Bapa dua anak itu berkata, selain mengambil subjek Bahasa Melayu sebagai peringkat permulaan, beliau mengambil dua lagi mata pelajaran iaitu Bahasa Inggeris dan Sejarah selain berhasrat mengambil subjek lain tahun depan sekiranya mendapat keputusan cemerlang dalam SPM 2020.

Malaysia mencatat sejarah apabila seramai 401,105 calon di seluruh negara menduduki peperiksaan SPM 2020 dalam norma baharu ketika negara masih ‘berperang’ dengan COVID-19 yang dilaksanakan mengikut prosedur operasi standard (SOP) ketat.

Hari pertama peperiksaan dimulakan dengan subjek Bahasa Melayu Kertas 1 pada jam 8 pagi dan Bahasa Melayu Kertas 2 pada jam 2 petang ini dengan sebanyak 48,014 pengawas peperiksaan ditugaskan bagi memastikan pematuhan sepenuhnya SOP. – BERNAMA

Kategori