Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Tiada Jangkitan Baharu H5N1...

KUALA LUMPUR - Tiada lokasi baharu disahkan positif penyakit selesema burung (H5N1) di...

Nombor Khas Untuk Pengguna...

KUALA LUMPUR - Rapid mewujudkan nombor talian khas 0107664472 bagi pengguna LRT, MRT...

Bekalan Minyak Masak Di...

SUNGAI PETANI - Kerajaan Kedah memberi jaminan bekalan minyak masak bersubsidi mencukupi untuk...

Keganasan, Pembunuhan Terhadap Wanita...

SULAIMANIYAH, IRAQ: Keganasan terhadap wanita meningkat di wilayah Kurdish utara di Iraq dengan...

Umrah: Malaysia Dapatkan Maklumat Rasmi Arab Saudi

PUTRAJAYA – Malaysia akan mendapatkan maklumat rasmi daripada kerajaan Arab Saudi berhubung kebenaran menunaikan umrah seperti yang dilaporkan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.

“Sebarang ketetapan mengenai kebenaran menunaikan ibadah itu perlu dibincangkan dengan teliti dengan kerajaan Arab Saudi terlebih dahulu,” katanya berhubung laporan Arab Saudi membenarkan semula ibadat umrah untuk sepanjang tahun secara berperingkat mulai 4 Oktober ini selepas tujuh bulan ditangguhkan berikutan pandemik COVID-19.

Dilaporkan, sebagai permulaan kira-kira 6,000 penduduk Arab Saudi dibenarkan menunaikan umrah setiap hari bermula 4 Oktober, manakala jemaah dari luar negara pula dibenarkan berbuat demikian mulai 1 November dengan kapasiti dinaikkan sehingga 20,000 orang sehari.

Ketika merasmikan Seminar Penipuan Umrah bersama Pengelola Umrah di Kompleks Islam Putrajaya di sini hari ini, Zulkifli berkata kerajaan Arab Saudi pasti akan mengehadkan jumlah jemaah umrah selain terdapat beberapa prosedur operasi standard (SOP) yang perlu dipatuhi.

Beliau berkata pihaknya juga akan berbincang dengan Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan (KKM) tentang SOP yang perlu dilaksanakan sekiranya rakyat Malaysia dibenarkan menunaikan ibadat umrah.


“Kami akan bincang dan lihat apa saranan MKN… kita tidak mahu ada kluster baru pula wujud,” katanya.

Dalam ucapannya sebelum itu, Zulkifli berkata kerajaan mengiktiraf peranan dan sumbangan agensi pengelola umrah kerana melalui tadbir urus mereka yang cemerlang menyumbang kepada nama baik Malaysia yang seringkali disebut-sebut dan dicontohi di peringkat global. – BERNAMA

Kategori