Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

EPL: Gol Giroud Bantu...

MANCHESTER - Pemain gantian, Olivier Giroud, menyempurnakan cubaan pertama Arsenal ke sasaran pada...

Wan Mohd Zahid Dilantik...

PUTRAJAYA - Bekas Ketua Pengarah Pendidikan Tan Sri Wan Mohd Zahid Mohd Noordin...

Kelantan Janji Baik Pulih...

KOTA BHARU - Peminat bola sepak Kelantan berpeluang menyaksikan pasukan kesayangan mereka bermain...

Trem Bakal Muncul Semula...

GEORGE TOWN - Kemungkinan wujudnya trem di jalan raya hampir menjadi realiti apabila...

UMNO Pekan Beri Penjelasan, Kronologi Isu Tembakan

KUANTAN – UMNO Bahagian Pekan memberikan penjelasan dan kronologi berhubung pendedahan ketuanya, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Wacana Penerangan UMNO pada 7 Ogos lalu bahawa beliau pernah menerima ancaman apabila pejabatnya di bangunan UMNO bahagian itu ditembak.

UMNO Bahagian Pekan dalam kenyataannya hari ini berkata, pada 13 November 2017, pihaknya membuat laporan polis berhubung kejadian tembakan yang mengenai dinding kaca bangunan UMNO Bahagian tersebut.

“Kejadian dipercayai berlaku pada 11 atau 12 November 2017 iaitu pada cuti hujung minggu dan hanya disedari kakitangan Pejabat UMNO Bahagian Pekan yang memasuki pejabat pada 13 November 2017 apabila mendapati terdapat kesan tembakan di dinding kaca pejabat kakitangan tersebut di tingkat empat.

“Ekoran itu, Setiausaha Kerja UMNO Bahagian Pekan telah memaklumkan kepada Ketua Polis Daerah Pekan pada hari yang sama berhubung penemuan kesan tembakan itu,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Pada 7 Ogos lalu, Najib yang juga bekas Perdana Menteri berkongsi cerita tentang satu ‘mesej’ untuknya daripada penembak hendap di ibu pejabat UMNO Pekan sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).

Najib berkata, ‘mesej’ tersebut dihantar menerusi tingkap pejabatnya menggunakan senapang jarak jauh pada kedudukan 200 meter.

Mengulas lanjut, UMNO Bahagian Pekan dalam kenyataannya memaklumkan, siasatan polis turut menemukan satu lagi kesan tembakan di dinding kaca yang menempatkan Pejabat Ketua UMNO Bahagian Pekan di tingkat lima.


Jelas kenyataan itu, kesan tembakan pertama di tingkat empat adalah selari dengan kesan tembakan di tingkat lima.

“Ekoran itu, pada hari yang sama kakitangan pejabat UMNO Bahagian Pekan yang mula-mula menemukan kesan tembakan tersebut, Mohd. Tahar Ismail telah membuat laporan polis di lbu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pekan.

“Bilik-bilik yang terkena kesan tembakan telah pun disita bagi membolehkan polis menjalankan siasatan dan pemeriksaan yang mengambil masa dua minggu. Pengarah Bahagian Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Seri Mokhtar Mohd. Sharif bersama Forensik Bukit Aman turut hadir menjalankan pemeriksaan,” katanya.

Ekoran kejadian tersebut, kenyataan itu memaklumkan, UMNO Bahagian Pekan telah mengambil langkah-langkah keselamatan dengan memasang kamera litar tertutup (CCTV) serta menggantikan dinding kaca tempat terkena tembakan dengan dinding bata/konkrit.

“Bagaimanapun pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak memaklumkan hasil siasatan berhubung kes berkenaan. UMNO Bahagian Pekan tetap menaruh penuh keyakinan bahawa pihak PDRM mampu menjalankan siasatan dan menangani kes ini,” katanya. – UTUSAN ONLINE

Kategori