Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Tidak Rasmi: PH-BN Mendahului...

PETALING JAYA : Pakatan Harapan dan Barisan Nasional (PH-BN) mendahului 20 kerusi daripada...

Larangan Perbaharui ‘Roadtax’ Kenderaan...

KUALA LUMPUR - Pemandu dan kenderaan yang terlibat dengan perkhidmatan Uber dan Grabcar...

Suami Isteri Tipu Tender...

SHAH ALAM - Dengan bermodalkan uniform polis dan beberapa keping gambar barangan kemas,...

Kerajaan Perlu Jelaskan Skop...

KUALA LUMPUR - Kerajaan perlu jelaskan skop liputan barangan dan perkhidmatan yang dikenakan...

UEC Sudah 20 Tahun Diiktiraf, Kata Majlis Peguam

KUALA LUMPUR – Lembaga Kelayakan Profesion Undang-Undang Malaysia (LPQB) sudah mengiktiraf lulusan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) untuk menduduki Sijil Amalan Guaman (CLP) sejak sekurang-kurangnya 20 tahun lalu.

Presiden Majlis Peguam, Datuk Abdul Fareed Abdul Gafoor turut menjelaskan, individu yang mahu menduduki peperiksaan CLP mesti memenuhi prasyarat yang ditetapkan, termasuk memperolehi kelulusan prauniversiti yang diperlukan dan memperoleh ijazah sarjana muda undang-undang dari institusi yang diiktiraf.

“Majlis Peguam ingin menekankan, LPQB telah lama mengiktiraf kelayakan UEC dalam pelbagai peringkat, sekurang-kurang sejak dua dekad yang lalu.

“Majlis Peguam juga menekankan bahawa pengiktirafan UEC oleh LPQB adalah untuk tujuan yang spesifik dan sangat berfokus, ia hanya membenarkan pemegang sijil (UEC) yang mempunyai kelayakan untuk menduduki CLP setelah semua prasyarat telah dipenuhi,” katanya dalam kenyataan, di sini hari ini.

Jumaat lalu, Peguam Negara, Tommy Thomas dalam kenyataannya memaklumkan CLP akan menerima pakai kelayakan UEC pada tahap ‘Senior Middle 3’ bermula 1 Januari 2021 selepas melakukan perbinca­ngan dengan beberapa pihak.


Kenyataan itu mendapat tentangan pelbagai pihak yang menganggap Tommy telah melangkau kuasa Kabinet dan Pasukan Petugas Khas Dasar UEC (PPDUEC) yang ditubuhkan Kementerian Pendidikan untuk melakukan kajian berkenaan pengiktirafan UEC. – UTUSAN ONLINE

Kategori