Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Muhyiddin Beri Bola Tanggung...

KUALA LUMPUR - Seperti dijangka ucapan Tan Sri Muhyiddin Yassin di Kelab Sultan...

Pengamal Media Sertai Sambutan...

KUALA LUMPUR - Kira-kira seribu pengamal media dari seluruh tanah air serta beberapa...

Perlis Siap Sedia Hadapi...

KANGAR - Kerajaan negeri bersiap sedia bagi menghadapi kemungkinan berlaku gelombang kedua banjir,...

Jangan Hina Keputusan Mahkamah...

KUALA TERENGGANU - Mahkamah Tinggi Syariah di sini hari ini memberi amaran akan...

Tulisan Cina Pada Iklan Agensi Kerajaan Dipertikai

IPOH – Penggunaan tulisan Cina sepenuhnya pada iklan sebuah agensi kerajaan negeri yang tular dalam media sosial dipertikaikan oleh masyarakat di sini.

Naib Ketua Pemuda UMNO Gopeng, Al Yashir Yahaya berkata, iklan pada gegantung itu tular di media sosial dipercayai diletakkan di pekan Chemor dekat sini.

Menurutnya, penggunaan tulisan Cina pada iklan agensi kerajaan negeri tidak wajar dan tidak mencerminkan kerajaan negeri sebagai kerajaan yang mendaulatkan bahasa Melayu.

“Isu seperti itu tidak sepatutnya berlaku kerana sudah termaktub dalam Akta Bahasa Kebangsaan dan jelas dalam Akta 32 Seksyen 2.

“Akta berkenaan menetapkan segala penggunaan dengan maksud rasmi perlulah digunakan di dalam bahasa Melayu,” katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.

Menurut Al Yashir, pihak berkuasa tempatan juga perlu lebih peka terhadap perkara tersebut kerana segala jenis iklan yang dipaparkan perlu selari dengan tatacara pengesahan bahasa Kebangsaan dalam iklan.

Beliau berkata, iklan mestilah mematuhi akta dan undang-undang yang berkaitan seperti Undang-undang Kecil Iklan (Wilayah Persekutuan) 1982 yang terkandung dalam Akta Kerajaan Tempatan 1976.

Katanya, akta tersebut menyatakan sesuatu iklan hendaklah dalam bahasa Melayu, sama ada dengan sendirinya atau bersama-sama bahasa lain.


“Perkataan-perkataan dan huruf-huruf dalam bahasa Melayu hendaklah diberikan keutamaan dalam warnanya dan pada sesuatu kedudukan yang lebih jelas daripada perkataan-perkataan atau huruf-huruf atau tulisan-tulisan dalam bahasa lain yang digunakan.

“Selain itu, saiznya hendaklah tidak melebihi ukuran yang terdapat dalam bahasa Melayu,” katanya.

Menurutnya, apapun terserah kepada kerajaan negeri sebagai badan eksekutif untuk menguatkuasakan perkara itu.

“Ini kerana kerajaan Pakatan Harapan (PH) mendakwa mereka kerajaan ‘rule of law’,” katanya. – UTUSAN ONLINE

Kategori