Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Suami Isteri Ditahan Jual...

PARIT – Polis menahan tiga suspek termasuk sepasang suami isteri yang menjadikan kegiatan...

Mayat Budak Mangsa Culik...

KUALA LUMPUR - Mayat kanak-kanak lelaki dipercayai mangsa culik di Jinjang pada 11...

Pembangkang Belum Hantar Nama...

CAKAP mesti serupa bikin. Kalau dengar parti-parti pembangkang memekak pasal rasuah, riuh segala...

Jumlah Kes HFMD Setakat...

KUALA LUMPUR - Penyakit tangan, kaki dan mulut (HFMD) mencatatkan sebanyak 55,391 kes...

Tular Gambar Pekerja KLIA2 Tidur, Main Telefon Ketika Bertugas

SEPANG – Gambar rakaman video yang menunjukkan seorang pekerja pengimbas haba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2) tertidur di meja dan seorang lagi asyik bermain telefon bimbit menerima pelbagai reaksi netizen.

Walaupun video tersebut dipercayai dirakam pada cuti persekolahan pada 26 Disember lalu, namun gambar tangkap layar video tersebut kini tular di laman sosial.

Rata-rata netizen bimbang tindakan kedua-dua individu tersebut boleh menyebabkan pemeriksaan yang dilakukan terhadap pelancong yang datang ke negara ini tidak dibuat sebaiknya lebih-lebih lagi ketika virus influenza dan polio mula merebak.

Pengimbas haba dipasang di lapangan terbang sebagai langkah berjaga-jaga demi menghalang penyebaran penyakit berjangkit yang membolehkan kakitangan menghalang mana-mana individu dengan suhu badan melebihi 37 darjah Celcius memasuki negara.

“Makan gaji buta ke bosku. Seorang sedap tidur seorang lagi main telefon macam itu sahaja. Memalukan aku tengok. Kalau pelancong tengok pun pasti dia akan gelak dengan perangai pegawai kita di KLIA2,” tulis Salman Din di laman Facebooknya.

Liyana Arun pula memberitahu: “Memalukan rakyat Malaysia. Sepatutnya tugasan mereka ini mereka harus lebih serius kerana melibatkan penyakit yang mampu berjangkit dengan mudah kepada rakyat Malaysia.”


Dalam pada itu, terdapat juga netizen berharap agar pengurusan KLIA2 mengambil tindakan tegas terhadap pekerja yang terlibat bagi memberi pengajaran agar perkara tersebut tidak berulang lagi.

“Saya mengharapkan agar pentadbiran KLIA2 ambil tindakan pada pekerja ini. Ini perlu dilakukan kerana apa yang mereka lakukan ini tidak boleh dimaafkan di samping menunjukkan kelemahan penguatkuasaan negara kita kepada pelancong,” tulis Salim Hin di Facebooknya.

Terdahulu, tiga kes polio dikesan di Sabah melibatkan bayi berusia tiga bulan dai Tuaran dan seorang kanak-kanak berusia 11 tahun dari Kinabatangan serta seorang lagi berusia 8 tahun dari Sandakan.

Kini, ramai masyarakat awam khususnya pelajar sekolah kini sedang dirawat di hospital akibat menghidap penyakit influenza A dan terdapat hospital juga dilaporkan kekurangan ubat untuk merawat virus tersebut. – Sinar Harian

Kategori