Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Video : Peninju MMA...

SUBANG JAYA - Seorang ahli sukan seni bela diri berbadan sasa dengan senang-senang...

Ratifikasi ICERD Satu Malapetaka...

KUALA LUMPUR - PAS menyifatkan langkah meratifikasi Konvensyen Antarabangsa mengenai Penghapusan Segala Bentuk...

Agong Berangkat Hari Ke-2...

KUALA LUMPUR - Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V hari ini berangkat menghadiri...

52 Kanak-Kanak Sertai Program...

ALOR SETAR - Seramai 52 anak yatim menyertai program berkhatan beramai-ramai anjuran Yayasan...

Thailand Sahkan Kes Koronavirus Kelima

BANGKOK – Kementerian Kesihatan Awam Thailand hari ini mengesahkan kes kelima novel koronavirus dikesan di negara itu.

Ia merupakan kes kedua pesakit gagal dikesan menerusi saringan di lapangan terbang.

Timbalan Menteri Kesihatan Awamnya, Sathit Patucha berkata pelancong wanita warga China berusia 33 tahun itu tiba di Bangkok dari Wuhan bersama anak perempuannya yang berusia tujuh tahun pada 21 Januari lepas.

Beliau berkata pesakit berkenaan telah ke hospital swasta kerana demam, sakit otot dan batuk. Wanita itu kemudian dipindahkan ke hospital kerajaan semalam.

“Keputusan ujian makmal mengesahkan wanita itu positif novel koronavirus. Keadaannya bertambah baik. Anak perempuannya telah diuji tetapi negatif virus tersebut,” katanya kepada pemberita selepas melawat wanita itu di Hospital Rajavithi, di sini hari ini.

Pada 12 Januari, Thailand mengesahkan kes pertama novel koronavirus apabila seorang wanita berusia 61 tahun dari Wuhan dikesan mengalami demam menerusi pengesan haba sebaik tiba di Lapangan Terbang Suvarnabhumi.


Sementara itu, seorang wanita warga Thai yang didiagnos dijangkiti virus itu pada 15 Januari lepas selepas mengunjungi Wuhan, telah dibenarkan keluar hospital hari ini selepas ujian makmal mendapati beliau telah bebas daripada virus itu.

Setakat ini, dua pesakit masih dikuarantin di negara itu.

Setiausaha Tetap Kementerian Kesihatan Awam, Dr. Sukhum Karnchanapimai berkata Thailand telah meningkatkan pemantauan dan pengawasan di lima lapangan terbang utama – Suvarnabhumi, Don Mueang, Chiang Mai, Phuket, dan Krabi yang mempunyai penerbangan terus dari Wuhan susulan cuti Tahun Baharu Cina.

Katanya, sejak 3 Januari lepas, seramai 21,374 penumpang daripada 136 penerbangan dari Wuhan telah disaring untuk mengesan simptom pernafasan dan demam.

Kategori