Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Video: Pemandu Bas Selamat...

TINDAKAN pantas seorang pemandu bas di Nanjing yang menghalang seorang wanita daripada membunuh...

MAFI Tidak Bercadang Henti...

MELAKA : Kementerian Pertanian dan Industri Makanan Malaysia (MAFI) tidak bercadang untuk mengurang...

Tebing Runtuh: 41 Penduduk...

KUALA LUMPUR - Sejumlah 42 orang penduduk Taman Tan Yew Lai di Jalan...

Didakwa ‘Hanya Peminat’, Ini...

NAH! Kalau sebut sahaja nama juara program realiti Akademi Fantasia musim ke-8 (AF8),...

Telco Sedia Benar Pelanggan Sedia Ada Beralih Pakej

PUTRAJAYA – Kesemua syarikat telekomunikasi (telco) bersedia untuk membenarkan pelanggan sedia ada yang ingin menikmati penurunan harga untuk beralih ke pakej baharu yang lebih murah, demikian menurut Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) dalam kenyataan hari ini.

Menurut MCMC, kesemua telco turut menyuarakan komitmen terhadap usaha kerajaan untuk menawarkan perkhidmatan jalur lebar berkelajuan tinggi pada harga berpatutan.

“Sebagai contoh pakej baharu yang ditawarkan oleh TIME secara automatiknya akan dinikmati oleh pelanggan sedia ada. Maxis dan TM pula bercadang untuk menaik taraf perkhidmatan Asymetric Digital Subscriber Line (ADSL) ke gentian optik secara berperingkat. Manakala Celcom akan meluaskan liputan untuk perkhidmatan jalur lebar tetap pada 2019 melalui kerjasama dengan telco yang lain dan teknologi alternatif,” katanya.

Ini bermakna pelanggan mempunyai pilihan untuk menikmati sama ada harga yang lebih murah, kelajuan yang lebih tinggi pada harga yang sama atau kedua-duanya sekali, katanya.

Katanya, MCMC telah mengadakan perbincangan dengan syarikat-syarikat telco untuk mencari penyelesaian terhadap beberapa keluhan yang berbangkit susulan pengumuman pakej-pakej jalur lebar talian tetap baharu beberapa hari lepas.

Ini termasuklah isu perkhidmatan Streamyx dan juga ketidakpuasan pelanggan sedia ada yang tidak menerima manfaat penurunan harga pakej baharu, katanya.


“MCMC akan terus memantau tindakan yang diambil oleh pihak telco untuk memastikan segala komitmen berkaitan kelajuan dipenuhi menurut terma dan syarat pakej yang dilanggani,” kata MCMC.

Baru-baru ini empat telco iaitu TM, Maxis, TIME dan Celcom mengumumkan pengurangan hingga 56 peratus bagi pakej-pakej jalur lebar talian tetap yang baharu hari ini.

Bagaimanapun, Menteri Komunikasi dan Multimedia Gobind Singh Deo selepas meneliti pakej-pakej baharu yang dinyatakan mendapati ia tidak menurunkan harga perkhidmatan kepada pelanggan sedia ada. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • Telco

Kategori