Tuesday, March 19, 2024

Creating liberating content

Buggy Untuk OKU, Ibu...

KUALA LUMPUR – Grab selaku rakan rasmi perkhidmatan hailing Sukan SEA Kuala Lumpur...

Pos Malaysia Keluarkan Setem...

KUALA LUMPUR - Pos Malaysia akan mengeluarkan koleksi setem dan produk filateli terbaharu...

13 Dirawat Selepas Makan...

MANILA - Seramai 13 orang menjalani rawatan selepas memakan daging anjing yang disahkan dijangkiti...

Tiada Rakyat Malaysia Terlibat...

KUALA LUMPUR - Konsulat Jeneral Malaysia di Medan, Indonesia mengesahkan tiada rakyat Malaysia...

Teksi Motosikal Dego Ride Kembali Beroperasi Hari Ini

KUALA LUMPUR – Perkhidmatan teksi motosikal tempatan, Dego Ride kembali beroperasi hari ini setelah mendapat kelulusan khas daripada Kabinet.

Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata, perkhidmatan itu dijangka mampu menawarkan 5,000 peluang pekerjaan kepada golongan belia yang memiliki motosikal terutama golongan berpendapatan rendah (B40) dengan pendapatan bulanan RM1,500 hingga RM3,500.

“Walaupun ini bukan pekerjaan jangka masa panjang, segelintir mungkin tetapi setidak-tidaknya ia dapat dijadikan sebagai batu loncatan (untuk mencari rezeki) jika hendak dibandingkan sebelum ini kerana kita nak pastikan nasib anak muda sentiasa terbela,” katanya selepas merasmikan pejabat urusan Dego Ride di sini hari ini.

Dego Ride yang buat masa kini terhad perkhidmatannya di Lembah Klang boleh diakses melalui aplikasi telefon pintar dan menawarkan perkhidmatan pengangkutan, penghantaran makanan dan dokumen.

Perkhidmatan teksi motosikal itu memulakan perkhidmatan pada November 2016 dengan kadar tambang serendah RM2.50 dan terhad kepada perjalanan sejauh 3km di sekitar Lembah Klang.

Bagaimanapun pada Januari 2017, perkhidmatan itu mendapat bantahan daripada kerajaan terdahulu dan diharamkan atas alasan keselamatan selain dilaporkan bersalahan dengan lesen kenderaan persendirian serta melanggar Akta Pengangkutan Jalan Raya (APJ) 1987.


Sementara itu, Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Dego Ride, Nabil Feisal Bamadhaj berkata, sehingga kini terdapat hampir 4,000 orang yang berdaftar sebagai ‘rider’ dan sebagai permulaan hanya 700 permohonan yang diluluskan.

“Syarat-syarat untuk menjadi rider adalah berumur 18 tahun ke atas, mempunyai lesen penuh B2, perlindungan insurans dan sekiranya berminat boleh mengemukakan permohonan secara dalam talian,” katanya yang berhasrat untuk perluaskan perkhidmatan itu ke negeri lain dalam masa terdekat.

Menurut Nabil, semua jenis motosikal berkapasiti 150cc dibenarkan kecuali motosikal yang diubah suai bagi memastikan keselamatan penumpang.

Kategori