Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Johari Tawar Kerusi Sungai...

KUALA LUMPUR - Naib Presiden PKR Datuk Johari Abdul berkata beliau secara peribadi...

Harris Baba Dedah Wajah...

PELANTUN lagu Katakan, Harris Baba akhirnya mendedahkan wajah puteri sulungnya selepas sebulan lebih...

Proses Pengundian PRK Sg....

SUNGAI BESAR - Proses pengundian Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Sungai Besar hari...

Kes Adib: Jawatankuasa Khas...

KUALA LUMPUR : Nota berdasarkan Laporan Interim Jawatankuasa Khas Siasatan Kes Kematian Allahyarham...

“Tak Sabar Tunggu PRU-15” – Pengundi PH

LANGKAWI – Kira-kira seminggu lagi, Pakatan Harapan (PH) bakal menyambut ulang tahun pertamanya sebagai kerajaan selepas mencipta sejarah menamatkan penguasaan 60 tahun Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), pada 9 Mei, tahun lalu.

Namun sepanjang tempoh itu, rata-rata rakyat khususnya golongan muda tidak berpuas hati dengan prestasi kerajaan PH atas dua faktor iaitu gagal menunaikan janji manisfesto dan menurunkan kos sara hidup.

Malah ada dalam kalangan mereka secara terbuka memaklumkan tidak sabar menunggu Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) untuk menukar kembali kerajaan.

Seorang juruteknik, Arif Ngadiman, 26, berkata, sebagai salah seorang anak muda yang memberi undi kepada PH dalam pilihan raya lalu, kini hampa apabila kerajaan gagal menunaikan kebanyakan janji khususnya berkaitan pembayaran Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan peningkatan gaji minimum yang dikatakan sebanyak RM1,500.

Katanya, berikutan itu, kebanyakan golongan muda termasuk rakan-rakannya kini mengakui adalah yang paling terkesan dan kecewa.

“Kami menukar kerajaan disebabkan terpesona dengan janji PH. Siapa tidak mahu, apabila melihat janji PH yang menepati keperluan rakyat termasuk golongan muda seperti pemansuhan PTPTN dan peningkatan gaji minimum khususnya yang bekerja dalam sektor swasta.

“Tak sabar hendak tunggu PRU hendak tukar balik kerajaan. Saya percaya, jika kerajaan PH masih tidak berubah, mereka akan menjadi kerajaan sepenggal,” katanya yang merupakan pengundi di kawasan Parlimen Sepang, Selangor ketika ditemui di sini, hari ini.


Seorang kakitangan swasta, Hazirah Hazwani Khalil, 29, pula berkata, prestasi kerajaan PH terlalu perlahan khususnya melibatkan barisan Kabinet.

Dia yang juga salah seorang pengundi PH dalam pilihan raya lalu berkata, selain itu, sebelum ini, rata-rata rakyat khususnya orang muda percaya bahawa pemerintahan BN tidak telus.

“Bagaimanapun, kebanyakan salah laku yang disebut-sebut itu masih tidak terbukti. Kalau kerajaan tidak berubah, saya rasa sepenggal sahaja mereka mampu bertahan.

“Bukan saya saja rasa begitu, malah ramai lagi berpandangan yang sama. Orang muda yang banyak membantu kemenangan PH dan tidak mustahil mereka (orang muda) juga akan kembali melakukan perubahan,” katanya. – UTUSAN ONLINE

Kategori