Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Pendekatan Tangani Ancaman Terhadap...

KOTA KINABALU - Kumpulan Kerja Keselamatan Negeri (KKKN) Sabah akan mencari pendekatan terbaik...

Suhakam Puji Pendirian Najib...

KUALA LUMPUR - Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) memuji Perdana Menteri, Datuk...

Pembantu Domestik: Cadangan Kenaikan...

KUALA LUMPUR - Cadangan Indonesia untuk menaikkan gaji pembantu domestik kepada RM1,200 adalah...

Agong Zahir Ucapan Selamat...

KUALA LUMPUR - Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menzahirkan...

Tahap Kesejahteraan Penjawat Awam Sederhana

PUTRAJAYA – Indeks Kesejahteraan Psikologi Malaysia (IKPM) menunjukkan tahap kesejahteraan atau psikologi penjawat awam sebagai sederhana, kata Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Datuk Borhan Dolah.

Menurutnya, hasil kajian fasa pertama terhadap penjawat awam pada Ogos lepas mendapati nilai komposit indeks kesejahteraan psikologi penjawat awam adalah pada kadar 6.9 daripada skala maksimum 10.

“Ini menunjukkan tahap kesejahteraan penjawat awam adalah pada tahap sederhana,” katanya ketika berucap merasmikan Persidangan Psikologi Perkhidmatan Awam ke-23, di sini hari ini.

IKPM merupakan satu inisiatif yang dibangunkan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi mengukur tahap kesejahteraan mental dan emosi rakyat mencakupi pelbagai dimensi kesejahteraan psikologi.

Berikutan itu, Borhan mahu ketua-ketua jabatan lebih peka dalam menangani situasi pegawai dan kakitangan dengan memastikan mereka menjaga kesejahteraan fizikal, spiritual serta emosi selain membentuk budaya positif bagi meningkatkan prestasi organisasi.

“Jika tidak ditangani dengan efektif, situasi tersebut boleh menjurus kepada penurunan kualiti kerja sekali gus memberi kesan kepada perkhidmatan yang ditawarkan,” katanya.


Borhan berkata antara inisiatif yang boleh diambil ialah melaksanakan program-program psikologi untuk kelompok yang belum mengalami masalah kesihatan mental.

Beliau juga mahu perkhidmatan kaunseling dalam konteks komuniti diperkasa untuk memberikan perkhidmatan yang lebih baik kepada rakyat. – BERNAMA

Kategori