Friday, April 26, 2024

Creating liberating content

Syed Saddiq Alami ‘Soft...

KAJANG - Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman memberitahu Mahkamah...

MARDI Bakal Mulakan Projek...

KEPALA BATAS - Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) bakal memulakan projek...

Suami Ceraikan Isteri Sebab...

SEORANG suami dari Arab Saudi dilaporkan menceraikan isterinya kerana mesej WhatsApp tidak dibalas.Menurut...

M’sia Boleh Capai Wawasan...

CYBERJAYA - Malaysia masih mampu mencapai Wawasan 2020 untuk menjadi negara maju jika...

Syarikat Penerbangan Negara Islam Cipta Rekod Dunia

WELLINGTON – Penerbangan komersil paling jauh di dunia mendarat di New Zealand pada Isnin (6 Februari) dengan ketibaan pesawat Qatar Airways dari Doha ke Auckland sejauh 14,535 kilometer, umum syarikat tersebut.

“Kami dengan rasminya sudah mendarat di Auckland,” menurut tweet yang dikeluarkan syarikat itu sedang pesawat QR920 mendarat pada 7.25 pagi (2.25 pagi waktu Malaysia), lima minit lebih awal daripada yang dijadualkan setelah melakukan penerbangan selama 16 jam 23 minit.

Boeing 777-200LR itu turut melintasi 10 zon masa dalam penerbangan tersebut.

Qatar Airways menyatakan bahawa tempoh penerbangan itu adalah lebih panjang berbanding keseluruhan trilogi “Lord of the Rings” dan “The Hobbit” yang mengadakan penggambarannya di New Zealand.

Seramai empat juruterbang dan 15 anak kapal berkhidmat dalam pesawat itu yang menghidangkan 1,100 cawan teh dan kopi, 2,000 minuman sejuk dan 1,036 makanan sepanjang penerbangan itu.

Demi mengekalkan tradisi antarabangsa untuk menyambut ketibaan setiap penerbangan sulung, pasukan bomba lapangan terbang Auckland menyembur air ke arah pesawat tersebut setelah ia mendarat.


Menteri Perdagangan New Zealand, Todd McClay berkata bahawa keuntungan yang diramalkan bagi khidmat penerbangan baru itu “melebihi” NZ$50 juta (RM162 juta) dengan keupayaan yang dipertingkat itu.

Pada Mac tahun lalu, syarikat penerbangan Emirates melancarkan penerbangan komersil tanpa henti yang dianggap sebagai paling jauh di dunia ketika itu, dengan penerbangan dari Dubai ke Auckland, sejauh 14,200 kilometer. – AFP

Kategori