Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Polis Akan Siasat Nazri...

MENTERI Kebudayaan dan Pelancongan, Datuk Seri Nazri Aziz bakal berhadapan siasatan di bawah Akta...

Kerjasama UMNO-PAS Demi Perpaduan...

KUALA LUMPUR - Langkah mewujudkan kerjasama politik antara UMNO dan PAS perlu dilaksanakan...

PKP Hanya Akan Dilaksana...

KUALA LUMPUR - Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) hanya...

Setarakan Gred Pentadbir Sekolah...

IPOH - Cadangan agar gred jawatan pentadbir-pentadbir di sekolah rendah khususnya guru besar...

Sungai Pak Mail Tercemar Akibat Kebocoran Injap Minyak Hitam

SEREMBAN – Kebocoran injap tangki minyak hitam dipercayai dari sebuah syarikat industri kecil dan sederhana (IKS) berhampiran menyebabkan Sungai Pak Mail, Taman Desaru, Lukut dekat sini, tercemar minyak petrol dan diesel dianggarkan sepanjang 100 meter.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri Sembilan, Norazam Khamis berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan pada 7.22 pagi ini dan mengarahkan enam anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Port Dickson dan 10 anggota pasukan Hazardous Material Team (Hazmat & CBRNE) dari Balai Bomba dan Penyelamat Seremban 2, ke lokasi.

Syarikat IKS ini ada mengumpul minyak hitam untuk tujuan menguji paip, namun berlaku kebocoran injap secara tidak sengaja sehingga minyak hitam itu mengalir ke sungai yang terletak berhampiran.

“Pihak bomba mengguna alat ‘absorvant’ untuk menakung air dan menghalang minyak dari bergerak selain bekerjasama dengan pengusaha syarikat itu mencari satu pam untuk menyedut semula minyak itu, Kerja-kerja pembersihan masih dilakukan sehingga kini” katanya ketika dihubungi Bernama, di sini. – BERNAMA

Kategori