Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Rafizi Peroleh Undi Tertinggi...

KUALA LUMPUR : Bekas Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli memperoleh undi tertinggi di...

Calon SPM Terpaksa Redah...

BUTTERWORTH - “Kami terpaksa redah banjir kira-kira 200 meter sebelum naik lori untuk...

Lelaki Rugi RM1,320, Cedera...

KEPALA BATAS - Seorang lelaki bukan sahaja kerugian RM1,320 malah turut cedera di...

‘Kalau Polis Gagal, Ada...

KUALA LUMPUR: “Kalau polis gagal, mungkin ada yang kehilangan nyawa.” Itu penegasan Timbalan Menteri...

Sultan Pahang Serah Kepada Takdir Peluang Ditabal Agong

KUANTAN – Sultan Pahang, Sultan Abdullah Ahmad Shah menyerahkan kepada kebijaksanaan Majlis Raja-Raja yang akan bersidang pada 24 Januari ini untuk mengumumkan pilihan calon yang terbaik sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-16 demi kebaikan negara.

Baginda bertitah demikian ketika diminta mengulas kemungkinan baginda dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-16 berikutan pelantikan sebagai Sultan Pahang keenam berkuat kuasa semalam.

“Ketika ini saya tidak dapat nyatakan lagi, kalau sudahpun tercatit ke situ ke situlah saya, kita lihat surah Yasin ayat 82, barulah kita faham apa yang saya maksudkan,” titah baginda.

“Surah Yasin ayat 82: Innama amruhu idza arada syaian an yaqula lahu kun fayakun. Ertinya, Sesungguhnya urusannya-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya, Jadilah! Maka jadilah ia.”

Sultan Abdullah bagaimanapun enggan mengulas lanjut tentang perkara itu kerana mahu memfokuskan kepada soal pemasyhuran baginda sebagai Sultan Pahang pada 15 Januari ini.

“Saya akan fikir apakah yang harus saya buat selepas itu,” titah baginda ketika ditemui pemberita selepas solat subuh di Masjid Imam Syafie, Kota SAS, di Kuantan hari ini.

Sementara itu, Sultan Abdullah turut berkongsi perasaan baginda sebaik mendapat maklum tentang pengumuman pelantikan sebagai Sultan Pahang, yang diumumkan oleh Timbalan Pengerusi Jumaah Pangkuan Diraja Negeri, Tengku Muda Pahang, Tengku Abdul Rahman Sultan Ahmad Shah semalam.


“Perasaan insaf dan tawaduk sebaik terima panggilan dan cadangan menjadikan saya sebagai Sultan Pahang keenam… Ini sudah tentu satu perasaan berbelah, ada perasaan sedih ada perasaan syukur tanda kepercayaan ayahanda dan adik-beradik serta sebahagian besar rakyat Pahang.

“Ini juga satu tanggungjawab besar saya kepada rakyat dan saya akan usahakan untuk lakukan yang terbaik untuk rakyat Pahang tidak kira bidang apa sekalipun,” titah baginda.

Baginda juga berharap dapat bekerjasama dengan kerajaan tidak kira kerajaan negeri mahupun kerajaan pusat untuk membela rakyat yang memerlukan bantuan.

Semalam baginda diumumkan sebagai Sultan Pahang yang baru menggantikan ayahanda baginda yang kini dilaporkan dalam keadaan gering.

Cadangan untuk melantik Sultan Abdullah, 60, dikemukakan pada mesyuarat Jumaah Pangkuan Diraja Pahang yang berlangsung di Kuala Lumpur Jumaat lalu setelah perbincangan diadakan dalam kalangan kaum keluarga dan dipersetujui sebulat suara. – BERNAMA

Kategori