Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Tindakan Jika Bersih 5,...

KUALA LUMPUR - Polis mengulangi amaran kepada penganjur Bersih 5.0 dan Gerakan Merah...

Wenger Minta Peminat Gunners...

DORTMUND - Pengurus Arsenal, Arsene Wenger memohon pengkritik serta peminat kelab itu supaya...

Rahmat Allah Hanya Untuk...

KUALA LUMPUR - Allah S.W.T tidak memberi rahmatnya kepada penganut agama lain kerana...

PAN Sedia Letak Calon...

SHAH ALAM - Parti Amanah Negara (PAN) bersedia mengetengahkan calon dalam kalangan masyarakat...

Sidang Kemuncak KL: Penyertaan Bukan Pengiktirafan Kerajaan

KUALA LUMPUR – Penyertaan mana-mana individu atau organisasi pada Sidang Kemuncak Kuala Lumpur (KL) 2019 baru-baru, tidak semestinya mendapat pengiktirafan oleh kerajaan Malaysia, kata Menteri Luar, Datuk Saifuddin Abdullah.

Saifuddin dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini berkata beliau telah menjelaskan inisiatif sidang kemuncak itu dan tujuannya kepada Menteri Hal Ehwal Luar Negeri, Kerjasama Afrika dan Rakyat Afrika Di Luar Negeri Kerajaan Maghribi Nasser Bourita, yang berkaitan dengan penyertaan dua organisasi Maghribi.

“Saya mengadakan perbualan telefon dengan Nasser Bourita awal pagi ini mengenai penyertaan dua organisasi Maghribi, Attawhid wa Al Islah dan Al Adl wa Al Ihsan, pada Sidang Kemuncak KL baru-baru ini.

“Saya menjelaskan kepada beliau bahawa Sidang Kemuncak KL 2019 adalah inisiatif Pertubuhan Bukan Kerajaan Malaysia (NGO), dan semua jemputan kepada ulama dan wakil sektor swasta dan masyarakat awam, serta mesyuarat mereka dengan Perdana Menteri Malaysia (Tun Dr. Mahathir Mohamad) dan pemimpin Malaysia yang lain telah kendalikan oleh NGO berkenaan,“ menurut kenyataan itu.

Beliau menjelaskan bahawa penyertaan dua organisasi Maghribi itu hanya terhad kepada input mereka mengenai isu-isu berkaitan dengan tujuh topik yang dibincangkan di Sidang Kemuncak KL 2019.


“Saya juga menyampaikan kepadanya bahawa Sidang Kemuncak KL 2019 telah diadakan dengan matlamat untuk menyediakan platform antarabangsa untuk dialog, persidangan pemimpin Islam, cendekiawan, sektor swasta dan masyarakat sivil untuk mencari penyelesaian yang didorong oleh tindakan kepada masalah yang dihadapi oleh ummah dan berusaha untuk memperbaiki keadaan dalam kalangan negara-negara Islam,“ katanya.

Beliau juga sekali lagi menegaskan bahawa Malaysia terus menegakkan dasar selama ini yang tidak campur tangan dalam hal ehwal dalaman negara dan saling menghormati dalam hubungannya dengan negara lain yang berdaulat.

Kategori