Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

DAP Kata Malaysia Bankrap,...

ANTARA perkara sering dimomokkan pembangkang terhadap minda rakyat Malaysia kononnya ekonomi Malaysia sudah...

Lelaki Didakwa Curang Maut...

KUALA LANGAT - Seorang lelaki maut ditikam kekasihnya yang merupakan seorang model sambilan...

Tiada Bayaran Tambahan Untuk...

PUTRAJAYA - Tiada caj tambahan dikenakan untuk permohonan dan pembaharuan pasport Malaysia versi...

Kematian Adenan Kehilangan Besar...

KANGAR - Menteri Besar Perlis Datuk Seri Azlan Man menyifatkan kematian Ketua Menteri...

Sewa Premis Kepada Warga Asing, Lesen Dibatal Serta-Merta

KUALA LUMPUR – Peniaga yang didapati melanggar syarat dengan menyewakan premis atau membenarkan pekerja asing menjalankan perniagaan tidak lagi akan diberi notis amaran sebaliknya berdepan dengan pembatalan lesen perniagaan mereka serta-merta.

Pengarah Eksekutif Pembangunan Sosio Ekonomi Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Datuk Ibrahim Yusoff berkata, selain pembatalan lesen dan menyita barang, majikan yang didapati bersalah juga akan ditahan bersama-sama pekerja asing atas kesalahan melindungi warga asing.

Beliau memberitahu, memandangkan penangkapan adalah di bawah Jabatan Imigresen maka DBKL akan bekerjasama dengan agensi penguat kuasa itu.

“Isu warga asing yang menjalankan perniagaan di bawah lesen warga tempatan semakin berleluasa kerana mereka sanggup dibayar gaji sedikit berbanding dengan pekerja tempatan yang mahukan gaji lebih tinggi,” katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan majlis Sifar Penjaja Warga Asing di pekarangan Pasar Jalan Raja Bot di sini hari ini.

Majlis anjuran Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil Melayu Wilayah Persekutuan (PPPKMWP) itu adalah dengan kerjasama Kementerian Wilayah Persekutuan, Jabatan Imigresen dan DBKL di sini hari ini. – UTUSAN ONLINE

Kategori