Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Jihan Muse Umum Sedang...

TAHNIAH diucapkan kepada pasangan comel Jihan Muse dan Ungku Hariz apabila Jihan bakal...

Perak Sedia Runding Isu...

PARIT BUNTAR - Kerajaan negeri Perak sedia berunding dengan Pulau Pinang mengenai perjanjian...

Import Makanan Ayam Antara...

POKOK SENA - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna mengenal pasti...

Hina TMJ: Kes Aniaya,...

SEORANG lelaki berusia 29 tahun yang menghina Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan...

Setahun PKP: “Tak Mustahil Kita Berjaya”

KUALA LUMPUR – “Tidak mustahil, kita boleh berjaya (melandaikan kes Covid-19) sekali lagi,” demikian ungkapan Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sempena genap setahun pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di negara ini.

Beliau yang juga Menteri Pertahanan turut menzahirkan ucapan penghargaan kepada petugas barisan hadapan yang bekerja tanpa lelah dalam memerangi Covid-19, serta rakyat Malaysia yang mematuhi prosedur operasi standard (SOP) sebagai usaha melandaikan kes wabak itu.

Oleh itu, Ismail Sabri menyeru warga Malaysia supaya bekerjasama serta kekal mematuhi SOP yang ditetapkan dan yakin menerusi pelaksanaan Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan, trend kes akan menurun lagi untuk beberapa bulan akan datang.

“Kita pernah berjaya melandaikan kes menjadi sifar sebelum ia kembali meningkat pada Disember tahun lalu. Maka, tidak mustahil kita boleh berjaya sekali lagi. Untuk berjaya, kita harus berganding bahu, bekerjasama untuk melandaikan pandemik ini.

“Kita masih berjuang dan akan terus berjuang memutuskan rantaian Covid-19 dalam negara kita… dengan kepatuhan semua kepada SOP, kita akan menang,” katanya pada sidang media perkembangan PKP di sini, hari ini.

Sementara itu, Ismail Sabri berkata, kerajaan akan melaksanakan PKP Diperketatkan (PKPD) di kilang YTY dan asrama pekerja di Lekir, Setiawan, Perak bermula esok hingga 1 April.

Beliau berkata, pelaksanaan itu bagi memudahkan Kementerian Kesihatan (KKM) melaksanakan saringan secara bersasar ke atas semua penghuni serta mengawal pergerakan dan penularan jangkitan dalam komuniti.

“Sehingga 14 Mac 2021, KKM telah melaksanakan 162 ujian saringan dan daripada jumlah itu sebanyak 60 kes positif telah direkodkan.

“KKM mengesahkan berlaku peningkatan kes secara mendadak di lokaliti ini dengan kadar kebolehjangkitan dalam komuniti adalah tinggi,” katanya.


Ismail Sabri turut mengumumkan perlanjutan PKPD di Sekolah Henry Gurney, Telok Mas, Melaka bermula 20 Mac hingga 2 April ini.

Katanya, KKM mengesahkan masih berlaku peningkatan kes dalam kalangan penghuni sekolah terbabit dan terdapat baki 171 sampel ujian saringan sedang menunggu keputusan.

Sementara itu beliau berkata, seramai 58 individu ditahan kerana ingkar SOP semalam dengan 54 dikompaun dan empat lagi direman.

Antara kesalahan adalah aktiviti pusat hiburan (39), gagal menyediakan peralatan merekod butiran diri (11), tidak memakai pelitup muka (4) dan rentas negeri atau daerah tanpa kebenaran (3).

Bagi kawalan sempadan negara menerusi Operasi Benteng, seramai 17 pendatang tanpa izin ditahan, selain dua kenderaan darat dan sebuah bot turut dirampas.

Selain itu, seramai 738 individu tiba di semua pintu masuk antarabangsa negara dan kesemuanya telah dikuarantin wajib. – BERNAMA

Kategori