Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Siasat Jika Berlaku Peningkatan...

TAWAU - Kerajaan negeri meminta pihak berkuasa serta badan pemantau harga barangan di...

Penduduk Shanghai Diusir Keluar...

SHANGHAI : Satu rakaman video menunjukkan penduduk tempatan sedang bergelut dengan polis berpakaian...

Kisah Cinta Nabila Razali,...

VIDEO luahan kecewa penyanyi, Nabila Razali telah menggemparkan dunia hiburan tanah air baru-baru...

Upah King Coco Berlakon...

'KING Coco', satu nama yang cukup dikenali rakyat Malaysia bukan? Semuanya gara-gara video pelat...

Sesi Libat Urus RMK-12 Selesai Sebelum Sidang Parlimen

KULAI – Sesi libat urus bagi membincangkan penambahbaikan Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) membabitkan kerajaan negeri, kementerian dan agensi berkaitan dijangka selesai sebelum sidang Dewan Rakyat pada bulan depan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi), Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata sesi tersebut yang dijangka selesai dalam masa dua tiga minggu lagi, diadakan bagi memberi peluang pihak terlibat mengemukakan permohonan selain mengambil kira perubahan radikal landskap ekonomi ketika ini.

“Penambahbaikan itu bermaksud memulakan terus libat urus dengan pihak berkenaan selain mengambil kira aspek COVID-19 serta strategi (baharu) berikutan perubahan landskap ekonomi.

“Sebagai contoh, jika dulu ekonomi digital, ekonomi gig ini tak besar sangat, jadi (kita jangka kesannya terhadap) landskap ekonomi akan berubah,” katanya mengulas perkembangan mengenai perubahan RMK-12.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas sesi taklimat mengenai status Projek Landasan Berkembar Elektrik Gemas-Johor Bahru di Stesen Keretapi Tanah Melayu Kulai, di sini, petang ini.

Mustapa berkata turut bertemu dengan Menteri Besar Johor Datuk Hasni Mohammad pada awal hari ini yang turut membincangkan permohonan kerajaan negeri berhubung peruntukan RMK-12.

“Kita (kerajaan) juga telah perkenal beberapa langkah-langkah jangka pendek seperti PENJANA (Pelan Jana Semula Ekonomi Negara). Pihak Unit Perancang Ekonomi (EPU) juga sedang merancang pelan ekonomi jangka panjang yang akan terangkum dalam RMK-12.


“Ini termasuklah perubahan perlu kita lakukan supaya ekonomi Malaysia kukuh kembali,” katanya.

Mengulas persetujuan Singapura membincangkan pembukaan sempadan, beliau berkata perkara itu turut disentuh dalam pelbagai platform termasuk Majlis Tindakan Ekonomi.

“Ini termasuk cadangan mengenai travel bubble (gelembung perjalanan) yang diumumkan oleh Datuk Seri Ismail Sabri (Menteri Kanan Kluster Keselamatan) baru-baru ini dan berdasarkan perbincangan itu.

“Dalam pertemuan dengan Menteri Besar Johor hari ini, beliau turut menyokongnya kerana pelancongan adalah sektor penting untuk Johor serta negeri lain seperti Melaka, Pulau Pinang, Langkawi,” katanya.

Terdahulu, pada sesi berlainan, Mustapa diberi taklimat oleh Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (IRDA) serta melawat infrastruktur bagi penganjuran Sukan Malaysia (SUKMA 2020) termasuk Velodrom Johor untuk sukan basikal di Iskandar Puteri. – BERNAMA

Kategori