Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Bahaya Terus Pakai Kasut...

CUACA panas dikatakan bukan sahaja mengganggu keselesaan hidup manusia tetapi juga makhluk lain.Justeru,...

Sukan Komanwel: CDM Puas...

KUALA LUMPUR – Chef-de-mission (CDM) Malaysia ke Sukan Komanwel Gold Coast 2018, Huang...

BN, PN, PBS Tubuh...

TUARAN - Gabungan parti disertai Perikatan Nasional (PN), Barisan Nasional (BN) dan Parti...

PN Sudah Ada Calon...

JOHOR BAHRU : Perikatan Nasional (PN) memaklumkan sudah mempunyai calon Menteri Besar Johor,...

Serangan Tanda Islamophobia Makin Meningkat

KUALA LUMPUR – Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) mengecam serangan keganasan terhadap umat Islam berhampiran Masjid Finsbury Park, London Isnin lalu, yang dikhuatiri berpunca daripada peningkatan gejala Islamophobia di Eropah.

Pertubuhan itu dalam satu kenyataan media berkata serangan yang menyasarkan penganut mana-mana agama adalah serangan terhadap nilai kemanusiaan sejagat.

Setiausaha Agungnya, Dr. Yousef Al-Othaimeen berkata insiden tersebut amat mendukacitakan, dan ia berlaku selepas beberapa siri serangan keganasan di United Kingdom (UK) yang menimbulkan kebimbangan mengenai kemungkinan serangan balas terhadap umat Islam.

Beliau turut menyampaikan ucapan takziah kepada keluarga mangsa, kerajaan dan rakyat UK serta menggesa pihak berkuasa membawa mereka yang bertanggungjawab ke muka pengadilan.

Beliau turut menegaskan prinsip dan pegangan 57 negara anggota OIC yang menolak sebarang bentuk perbuatan keganasan.

Dalam insiden itu, sebuah van merempuh jemaah masjid yang baharu sahaja selesai berbuka puasa dan menunaikan solat Tarawih, menyebabkan seorang terbunuh dan 10 yang lain cedera.


Insiden itu dilaporkan berlaku ketika kebimbangan serangan balas dilakukan terhadap umat Islam, susulan dua serangan maut di UK iaitu di Manchester Arena dan London Bridge, baru-baru ini. Kumpulan militan Daesh mengaku bertanggungjawab terhadap kedua-dua serangan tersebut.

Ia juga kes ketiga di London melibatkan suspek yang menggunakan kenderaan untuk menyerang orang awam sejak Mac lalu.

Polis menahan seorang lelaki, Darren Osborne, 47 berasal dari Cardiff, Wales, yang dipercayai terlibat dalam serangan berdarah itu untuk siasatan lanjut. – BERNAMA

Kategori