Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Provokasi: IGP Arah Timb....

MELALUI laman Twitter rasminya Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar mengarahkan Ketua...

PIBG, Sekolah Disaran Pasang...

TAIPING - Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) serta sekolah disaran mengambil inisiatif...

Skuad PPBN Bakal Timba...

PETALING JAYA - Seramai 25 pemain di bawah Program Pembangunan Bola Sepak Negara...

Sesi Persekolahan Murid Prasekolah,...

KUALA LUMPUR - Segala persiapan telah diatur bagi menyambut kehadiran murid prasekolah, Tahun...

Selangor Rekodkan 44,884 Kes Denggi Hingga Semalam

SHAH ALAM – Selangor merekodkan 44,884 kes denggi untuk tempoh 1 Januari 2017 sehingga semalam berikutan sikap kerajaan negeri yang enggan bekerjasama dengan agensi kerajaan pusat, kata Timbalan Pengerusi Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (SWCorp.), Datuk Mat Nadzari Ahmad Dahlan.

Katanya jumlah itu menunjukkan perbezaan ketara berbanding dengan negeri yang merekodkan jumlah kes denggi kedua tertinggi iaitu Johor dengan 7,877 kes dan Kuala Lumpur dengan 7,739 kes.

“Perbezaan yang ketara ini antara puncanya adalah sikap kerajaan negeri Selangor yang keberatan untuk bekerjasama dengan agensi kerajaan pusat dalam menangani masalah ini,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Transformasi Sosial (PTS) peringkat Selangor anjuran Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan Dan Kerajaan Tempatan (KPKT) di perkarangan Rumah Pangsa PKNS Seksyen 20 di sini hari ini.

Turut hadir Ketua Pengarah Jabatan Perumahan Negara, N. Jayaselan dan Ketua Persatuan Penduduk Rumah Pangsa PKNS Seksyen 20, Shah Alam, Mohd Bakhtiar Kalam.

Mat Nadzari yang juga merupakan anggota Dewan Undangan Negeri Batang Kali berkata, kerajaan pusat memperuntukkan jumlah yang besar untuk membasmi denggi di seluruh negara, namun akibat sikap keras kepala kerajaan negeri, kes denggi di negeri ini terus meningkat.

“Mereka (kerajaan negeri) lebih suka berpolitik dan meletakkan banyak kekangan daripada memberi kerjasama secara holistik dalam perkara ini,” katanya.


Mengulas mengenai program PTS yang dijalankan serentak di Kota Damansara, Kuala Langat dan Rawang, Mat Nadzari berkata ia bertujuan antaranya untuk mewujudkan kejiranan indah yang mampan dengan penglibatan masyarakat setempat terhadap program dan aktiviti yang dijalankan selain untuk mewujudkan nilai kebertanggungjawaban terhadap kawasan setempat meliputi aspek keselamatan dan kebersihan.

Sementara itu, Mohd Bakhtiar berkata penganjuran program berkenaan di kawasan itu memudahkan penduduk untuk menyalurkan permasalahan mereka kepada pihak KPKT seperti masalah kutipan sampah dan mengindahkan taman permainan.

“Selain itu ,penduduk di sini juga dapat tahu lebih lanjut perkhidmatan yang disediakan oleh KPKT dan agensi berkaitan dengannya,” katanya. – BERNAMA

Kategori