Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Mayat Lelaki Ditemui Di...

KUALA LUMPUR - Mayat seorang lelaki ditemukan di kawasan Ladang Kelapa Sawit, Jalan...

Nota Kasih Sayang Untuk...

Semakin berusia diri kita, semakin banyak kita menghargai kedua-dua orang kita. Lebih-lebih lagi...

Smart Reader Kembang Sayap...

ABU DHABI - Syarikat penyedia perkhidmatan pendidikan prasekolah di Malaysia, Smart Reader Worldwide...

4 Penjenayah Mati Ditembak...

SHAH ALAM - Empat penjenayah yang ditembak mati dalam kejadian berbalas tembakan dengan...

Sekolah ‘Magis’ Ala Sihir Harry Potter Di Brazil

SAO PAULO – Di dalam sebuah istana, seekor serigala jadian kelihatan ganas di dalam sangkar sementara seorang penyihir cuba lempar mantera untuk menenangkan haiwan itu. Anda jangan risau – ia hanya perkara biasa di sekolah ‘sakti’ Brazil.

Serigala jadian itu adalah seorang pelakon yang memakai kostum dan mantera itu tidaklah berkesan dalam menghadapi seekor binatang mitos yang sebenar namun itulah suasana awal bagi sesiapa yang memasuki Magic and Witchcraft School di Campos Do Jordao dekat dengan Sao Paulo.

Ramai kagum dan berasa tidak percaya apabila sesampainya mereka di pintu utama istana itu. Diilhamkan daripada buku dan filem ‘Harry Potter’ yang dihasilkan oleh J.K. Rowling, kanak-kanak bertuah akan dapat mengikuti pembelajaran di sekolah sakti Hogwarts versi Brazil itu.

Bagaimanapun sukatan kurikulumnya telah diadun dengan ciri-ciri tempatan. Sejak penubuhannya pada tahun 2015, “ideanya adalah untuk hanya menyesuaikannya dengan tidak perlu mengikut seratus peratus dengan rasa keadaan di Hogwarts,” kata Vanessa Godoy.

Wanita berusia 27 tahun itu merupakan insan di sebalik idea tersebut yang terletak kira-kira 200 kilometer dari Sao Paulo. Klien yang berada di sekolah itu – beroperasi sekali-sekala selama empat hari per sesi – adalah kesemuanya dari peminat siri-siri Harry Potter.

Namun oleh kerana undang-undang hak cipta antarabangsa mengehadkan kemampuan Godoy dan pasukan ahli sihirnya yang lain, mereka terpaksa melancarkan kreativiti sendiri dengan mencipta sejenis tongkat sakti khas dan menggunakan cerita rakyat Brazil untuk mengisi jurang itu.

“Kami ada kisah kami sendiri. Kami dapati banyak mitos kerana Brazil adalah sebuah negara ajaib,” katanya. Ruangan kelas ala Hogwarts itu dihiasi dengan Ramuan dan Eliksir, Sihir dan Sejarah Sakti Ajaib, dan sudah tentu terdapatnya tarian, pertandingan dan kejohanan berdasarkan ‘quidditch’.

Ia permainan dimainkan di ‘udara’ dengan menggunakan batang penyapu terbang sepertimana terdapat di dalam novel Rowling. Mempelajari segala rahsia ini sememangnya tidak murah: dengan harga 2,650 real (kira-kiraRM3,354) bagi satu sesi selama empat hari berada di istana itu.

Memang berbaloi kerana ia sebuah istana sebenar yang lazimnya digunakan sebagai sebuah hotel. Kliennya itu adalah terdiri daripada pelbagai lapisan usia dari serendah lima tahun sehingga 65 tahun, tetapi majoriti pelanggannya adalah sekitar 25 tahun.

Mereka ini malahan bukan calang-calang individu terdiri dari pelbagai jenis latar belakang kerjaya antaranya hakim, model, guru, jururawat dan juga pelajar. Jangan terkejut, kesemua mereka berkongsi minat yang sama dalam fenomena karya magis Potter itu.

“Apabila kita memasuki istana ini, seolah-olah dunia luar seperti tidak wujud lagi. Kami meninggalkan dunia ‘Muggle’ dan cuba meresapi ke alam dunia ajaib dan semuanya kelihatan menakjubkan,” kata Zerzil Ferreira, seorang doktor tempatanyang  berusia 29 tahun.


Memasuki sesi kelas ini telah memenuhi “impian zaman kanak-kanak saya yang mahu jadi sebahagian daripada alam ajaib ini,” tambahnya lagi. Sekitar 100 orang mengambil bahagian, semuanya dibahagikan kepada rumah-rumah Hogwarts seperti Tigers, Serpents, Squirrels dan Eagles.

Mata skor perlawanan akan dikumpulkan melalui pelbagai jenis pertandingan yang dipertandingkan. Rumah yang berjaya mendapat jumlah mata skor tertinggi akan dinobatkan sebagai juara keseluruhan. Permainan jenis quidditch adalah yang paling popular.

Permainan ini secara teori memerlukan batang penyapu terbang, namun dalam versi daratan, peminatnya telah membangunkan cara baharu di mana pemainnya hanya perlu berlari mengelilingi bola atau mendapatkan bola sambil memegang batang penyapu tersebut di antara kaki mereka.

Kakitangan di sekolah itu – kesemuanya merupakan pelakon profesional – adalah sangat mengagumkan kerana mereka mesti berada dalam peranan tersendiri selama 24 jam sehari. Pelajarnya juga sangat mengambil berat terhadap peranan mereka itu.

“Untuk masuk ke sini, anda perlu berada di dalam watak anda – sebagai pelajar dan belajar jadi penyihir. Kena hormati guru dan peraturan di sini. Ini menjadikan pengalaman pembelajaran lebih nyata,” kata Renie Santos, 22, yang mencipta saluran popular di YouTube, Expresso de Hogwarts.

Bagaimanapun pelajar-pelajar telah memberi banyak sumbangan. Mereka juga memainkan peranan penting. Pihak sekolah sangat beterima kasih kepada mereka, jelas Godoy ketika ditemui agensi berita antarabangsa AFP.

Dedikasi tersebut menjadi jelas semasa modul mengenai siren yang disampaikan oleh profesor bagi Penjaga Makhluk Ajaib dan menyarankan kepada pelajarnya untuk sentiasa berhati-hati sepanjang sesi itu.

Pelajar-pelajar kemudiannya bertemu dengan Nyx, yang kelihatan berenang di kolam renang istana dan sangat mempesonakan. Walaupun adanya amaran, bagi sesiapa yang mahu menjemputnya ke acara tarian, mereka mesti berenang bersamanya.

Untungnya tiada siapa yang benar-benar ‘dimakan’. Setelah empat hari di istana itu, sudah tiba masanya penyihir-penyihir sementara ini kembali ke alam dunia sebenar. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

Kategori