Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Jambatan P.Pinang ‘Tersekat’ Akibat...

TERKANDAS.... Gara-gara sebuah lori pasir terbalik, aliran trafik di sepanjang Jambatan Pulau Pinang...

Tak Perasan Berbual Dengan...

Sebut sahaja nama Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V, pasti terbayang di fikiran kita...

Syarikat Utiliti Tidak Dibenarkan...

KUALA LUMPUR - Mulai tahun ini, syarikat utiliti tidak lagi dibenarkan membuat kerja-kerja...

PDRM Tak Bercadang Syor...

IPOH - Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak bercadang untuk mengesyorkan kepada kerajaan agar...

RUU355: DAP Minta Menteri Bukan Islam Letak Jawatan

KUALA LUMPUR – DAP meminta anggota Kabinet bukan Islam meletak jawatan jika Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 yang bertujuan memperkasakan fungsi Mahkamah Syariah diluluskan di Parlimen.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang berkata, Menteri bukan beragama Islam wajar meletakkan jawatan bagi menunjukkan bantahan mereka jika usul yang dibentangkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu diluluskan.

“Jika 15 Menteri bukan daripada UMNO (bukan Islam) meletakkan jawatan maka krisis Perlembagaan boleh berlaku,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

RUU355 dibentangkan oleh Presiden PAS bertujuan meminda Akta 355 sekali gus mempertingkatkan hukuman yang boleh dikenakan ke atas pesalah syariah di negara ini termasuk mereka yang berzina dan minum arak.

Usaha PAS itu bagaimanapun ditentang hebat oleh DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Amanah Negara (PAN).


DAP mendakwa RUU355 taktik halus PAS untuk melaksanakan hukum hudud yang bersifat kuno, zalim, menindas dan bias, manakala PKR dan PAN mendakwa RUU355 menimbulkan kebimbangan bukan Islam.

Mufti Perlis, Prof. Madya Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin turut membantah usaha PAS tersebut kerana mendakwa Islam melarang menangkap dan menghukum mereka yang berzina jika mereka melakukan perbuatan itu secara sembunyi atau dalam rumah yang berkunci. – MYNEWSHUB.CC

Kategori