Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Jalan Rosak Bukan Punca...

BAGAN SERAI – Kemalangan yang berlaku di semua lebuh raya seluruh negara terutama...

COVID-19: Arab Saudi Gantung...

RIYADH - Kementerian Dalam Negeri Arab Saudi pada Rabu mengumumkan menggantung sementara Umrah...

Jumlah Kes Positif COVID-19...

KUALA LUMPUR - Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) perlu dikuatkuasakan di Selangor Mansion...

Kegagalan PH Tunai Janji...

JOHOR BAHRU - Barisan Nasional (BN) Johor sudah menjangkakan kerajaan Pakatan Harapan (PH)...

RON95, 97 Turun Lagi Di Minggu Keempat

PUTRAJAYA – Harga runcit siling bahan bakar ditetapkan secara mingguan mulai 30 Mac lalu, dan bagi tempoh seminggu berikutnya menyaksikan minyak jenia RON95 dan 97 turun sedikit manakala diesel dan Euro 5 meningkat secara minimal buat minggu keempat, berkuatkuasa pada Khamis, 28 September jam 12.01 tengah malam.

Penentu turun naik harga diesel dan petrol ini adalah berikutan faktor penukaran wang asing dan juga penurunan harga minyak mentah dunia terkini.

Menurut laporan Berita N5 yang disiarkan oleh stesen TV1 RTM pada jam 5 petang Rabu, harga siling terbaharu produk minyak RON 95 turun 3 sen kepada RM2.16 seliter berbanding RM2.19 seliter pada minggu sebelumnya.

Manakala had harga runcit untuk petrol premium jenis RON 97 dalam tempoh seminggu akan datang pula juga ditetapkan turun 3 sen kepada RM2.46 seliter, daripada hanya sebanyak RM2.49 seliter pada minggu terdahulu.

Dalam pada itu, harga runcit baharu untuk minyak diesel dalam tempoh tujuh hari sama diumumkan meningkat hanya 2 sen sahaja kepada RM2.12 seliter, berbanding cuma RM2.10 seliter ketika tempoh minggu sebelumnya.

Bagi Euro 5 pula, harga runcit bagi petrol jenis itu meningkat 2 sen daripada harga minggu sebelumnya, iaitu daripada RM2.20 kepada RM2.22 seliter.


Mulai 29 Mac lalu, Kabinet memutuskan penetapan harga runcit bahan api secara mingguan bagi membolehkan pengguna dapat menikmati trend kadar lebih stabil berbanding harga bulanan yang dilaksanakan sebelum ini.

Pihak kerajaan sebelum itu melaksanakan penetapan harga siling bulanan secara kaedah pengapungan terkawal dengan mengguna pakai sistem kiraan formula Mekanisme Harga Automatik yang ditetapkan sejak 1983 lagi.

Penetapan harga runcit minyak secara bulanan itu sudah lama dilaksanakan oleh pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) yang telah pun bermula pada awal Disember 2014 lalu.

Namun, pengumuman rasmi secara mingguan dijangka dapat mengurangkan kegelisahan pengguna kerana corak perubahan harga tidak begitu ketara berikutan tempoh pengiraan yang agak pendek. – MYNEWSHUB.CC/SK

Kategori