Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Ulama PAS Golongan Manusia...

KUALA LUMPUR - Parti Amanah Negara (PAN) mengingatkan seluruh umat Islam kononnya ulama-ulama...

Suami Tonton Filem Lucah...

LOS ANGELES – Ada pandangan mendakwa hobi menonton filem pornografi boleh menjejaskan kehidupan seks...

Tahanan Bolos Tanpa Guna...

KUALA LUMPUR: Tiada peralatan dikesan digunakan oleh tahanan etnik Rohingya ketika melarikan diri...

Operasi Mencari Lelaki Hilang...

KLUANG - Usaha mencari dan menyelamat (SAR) seorang lelaki yang hilang di Gunung...

Ramai Baca Al-Fatihah Dengan Teknik Yang Salah

KUALA LUMPUR – Kelunakan bacaan ayat Al-Fatihah imam Masjid Jamek Kuala Lumpur, Mohd Syukri Ismail, 28, menarik perhatian pengunjung di Stesen Transit Aliran Ringan (LRT) Masjid Jamek.

Mohd Syukri, yang cacat penglihatan ialah antara tenaga pengajar Klinik Al-Fatihah, program percuma yang dianjurkan oleh Masjid Jamek dan RapidKL sejak Isnin lepas bersempena bulan Ramadan.

Kilnik tersebut diadakan selama dua jam dari 2 hingga 4 petang setiap hari, dan di hujung minggu dari 10 pagi hingga 6.30 petang.

Seramai lapan petugas masjid itu yang terdiri daripada imam dan bilal serta 10 sukarelawan termasuk ustaz dan ustazah daripada badan bukan kerajaan dan universiti yang mahir dalam bidang agama menjadi tenaga pengajar kelas berkenaan.

Menurut Mohd Syukri, kebanyakan yang singgah di klinik itu didapati membaca surah Al-Fatihah dengan teknik yang salah terutamanya kesilapan pada makhraj huruf dan tajwid.

“Harus diingat, kita sebagai umat Islam hendaklah mengamalkan bacaan surah Al Fatihah dengan teknik yang betul kerana ia menentukan sama ada ibadah solat kita sempurna atau sebaliknya,” kata anak jati Jitra, Kedah ketika ditemui Bernama petang semalam.

Lulusan Diploma Syariah dari sebuah kolej swasta di Kuala Lumpur itu berkata amalan membaca surah Al-Fatihah bukan sahaja membuka pintu rezeki kepada umat Islam, malah ganjaran pahala terutamanya jika diamalkan pada bulan Ramadan adalah dua kali ganda berbanding bulan biasa.

Sementara itu, Ketua Pentadbir Masjid Jamek Kuala Lumpur, Ustaz Mohd Faisal Tan Mutallib, 36, berkata objektif utama kelas berkenaan yang dianjurkan secara percuma adalah untuk membangkitkan kesedaran umat Islam mengenai kepentingan mengamalkan surah Al-Fatihah selain menghangatkan lagi rasa cinta dan sayang kepada Al-Quran dalam bulan Ramadan ini.


“Kami mahu membantu menggilap bacaan surah Al-Fatihah untuk umat Islam dengan cara santai tanpa mengenakan sebarang syarat seperti tidak perlu berwuduk dan pergi ke masjid, hanya dengan melalui stesen ini dan singgah di sini untuk beberapa minit mereka boleh mempertingkatkan tahap bacaan surah itu,” katanya.

“Program ini merupakan inisiatif pertama bersama RapidKL kerana sebelum ini kami hanya mengedarkan bubur lambuk kepada para penumpang LRT di stesen ini dan diharapkan agar ia dapat diteruskan di stesen lain pada Ramadan akan datang,” katanya.

Mohd Faisal yang juga imam masjid itu sejak enam tahun lepas berkata sejak klinik Al-Fatihah dibuka sambutan diterima cukup menggalakkan, dengan setiap hari menerima antara 20 hingga 30 orang yang menyertai klinik tersebut.

Bagi penuntut universiti swasta, Muhamad Fadhil Haziq Farizal, 21, yang turut memanfaatkan klinik tersebut berkata: “Secara keseluruhannya, ustaz banyak menegur beberapa bahagian bacaan saya seperti hukum tajwid yang ‘totally out’ dan terdapat lantunan bunyi yang tidak sepatutnya berlaku.”

Beliau berkata klinik tersebut adalah platform terbaik bagi umat Islam untuk memantapkan bacaan Al-Fatihah selain meningkatkan amalan di bulan Ramadan, dan akan menguar-uarkan kepada rakan-rakannya untuk menghadiri klinik tersebut. – BERNAMA

Kategori