Friday, April 26, 2024

Creating liberating content

3,214 Kes Baharu Covid-19

Kuala Lumpur : Jumlah kes baharu Covid-19 yang dilaporkan hari ini mencatatkan penurunan...

Pelakon Ditahan Polis, Cederakan...

KUALA LUMPUR – Seorang pelakon lelaki ditahan polis selepas dipercayai mencederakan bekas tunangnya,...

Zizan Razak Buka Kedai...

WALAUPUN dirinya terpalit dengan pelbagai cerita kontroversi, itu tidak menghalang pelawak terkenal, Zizan...

Kumpulan Kedua Misi Kemanusiaan...

KAHERAH - MESIR. Kumpulan kedua Misi Kemanusiaan Kelab Putera 1Malaysia (KP1M) ke Gaza...

Qunut Nazilah Jumaat Ini Untuk Umat Islam Rohingya

PUTRAJAYA – Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) meminta semua masjid dan surau mengadakan Qunut Nazilah pada solat Jumaat, 25 November ini, untuk umat Islam Rohingya di Myanmar.

Ketua Pengarahnya Tan Sri Othman Mustapha berkata Qunut Nazilah akan dibaca semasa solat Jumaat di semua masjid utama Jakim iaitu Masjid Negara Kuala Lumpur, Masjid Putra dan Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, di sini serta semua masjid dan surau di bawah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan.

Jakim juga memohon kerjasama semua masjid di seluruh negara untuk turut sama mengadakan Qunut Nazilah yang sunat dibacakan ketika umat Islam dilanda bencana atau ditimpa musibah seperti ketakutan dan wabak, katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Jakim memandang serius kezaliman yang berlaku terhadap masyarakat Islam Rohingya di Myanmar yang diseksa dan dibunuh di Rakhine, Myanmar, katanya.

“Ini adalah merupakan suatu bentuk pencabulan hak asasi manusia dan penghinaan terhadap umat Islam minoriti di Myanmar,” tegas beliau.

Othman berkata isu itu telah berlarutan dalam tempoh lama dan masyarakat Islam Rohingya masih belum mendapat pembelaan sewajarnya.


Isu itu juga mendapat perhatian pelbagai pihak di peringkat antarabangsa termasuk Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC), katanya.

Sehubungan itu, Jakim menyeru semua pihak untuk memanjatkan doa agar masalah dihadapi masyarakat Islam Rohingya dapat diselesaikan segera. – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori