Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Pindaan Seksyen 39B ADB,...

KUALA LUMPUR — Pindaan terhadap Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 akan memberi...

Isa Samad Bayar Jaminan...

KUALA LUMPUR - Bekas Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad yang...

Kerajaan N.Sembilan Sedia Bekerjasama...

SEREMBAN - Kerajaan Negeri Sembilan sedia bekerjasama dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)...

Video: Ibu Diburu, Pijak...

SEORANG wanita diburu pihak berkuasa tempatan selepas tersebar sebuah klip video memaparkan kanak-kanak...

Pulangkan Segera Harta Benda Balai Raya

MELAKA – Ketua Menteri Melaka, Adly Zahari menggesa pihak yang terlibat dalam pengambilan harta benda di balai raya di negeri ini agar segera memulangkannya supaya ia dapat digunakan rakyat untuk pelbagai aktiviti di premis berkenaan.

Beliau berkata pihaknya mendapat laporan terdapat kemudahan serta peralatan seperti kipas dan kerusi di beberapa balai raya di negeri ini telah diambil pihak pengurusan di bawah pemerintahan kerajaan sebelum ini dan tindakan itu merugikan rakyat secara keseluruhan.

“Balai raya adalah hak milik kerajaan dan ia (dibeli) dengan menggunakan wang daripada rakyat … ia bukan hak mana-mana parti politik, ia hak rakyat. Kita akan runding dengan pihak terbabit supaya ia (kemudahan itu) dipulangkan segera.

“Sepatutnya ia diserahkan sepenuhnya kepada pihak kerajaan yang memerintah dalam keadaan yang baik agar program dirancang di balai raya berkenaan dapat dilaksanakan,” katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan penduduk Kampung Baru di Ayer Keroh di sini, malam tadi.

Mengulas lanjut, beliau berkata kerajaan negeri tidak mempunyai masalah jika balai raya berkenaan ingin digunakan masyarakat yang menyokong parti politik selain Pakatan Harapan kerana semua orang mempunyai hak untuk menggunakannya bagi kepentingan bersama.

Sementara itu, Adly berkata beliau bertekad untuk menjimatkan kira-kira 50 peratus daripada bil elektrik di kediaman rasmi Ketua Menteri Melaka iaitu Seri Bendahara di Ayer Keroh di sini sebaik beliau dan keluarganya mula tinggal di kediaman itu.

Beliau berkata ia kerana berdasarkan laporan akhir yang diterima ketika menjadi pembangkang sebelum ini, bil elektrik kediaman berkenaan mencecah RM46,000 sebulan dan sebahagian besarnya disumbangkan oleh penggunaan pendingin hawa yang menggunakan sistem berpusat.


“Pada saya ia merupakan satu pembaziran kerana kebiasannya kita hanya menggunakan sebahagian kecil ruang daripada kediaman itu yang mempunyai keluasan agak besar.

“Justeru, saya akan mengarahkan pihak Jabatan Kerja Raya untuk melihat kembali sistem tersebut agar pembaziran dapat diminimumkan dan wang rakyat dapat dijimatkan,” katanya.

Beliau berkata penukaran perabot di kediaman itu juga tidak akan dilakukan walaupun terdapat cadangan daripada pegawai kerajaan yang bertugas kerana tiada keperluan untuk berbuat demikian. – BERNAMA

Kategori