Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Gagal Hadir Mahkamah, Peniaga...

KUALA TERENGGANU - Mahkamah Sesyen di sini hari ini mengeluarkan waran tangkap terhadap...

Polis Terengganu Kesan Peningkatan...

KUALA TERENGGANU - Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Kontinjen Terengganu mengesan peningkatan kes penipuan...

SPR Mesyuarat Tentu Tarikh...

PUTRAJAYA - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengadakan mesyuarat khas pada Jumaat ini...

Kenapa Lagu ‘Apa Khabar’...

BIASALAH adat pertandingan, pasti akan ada yang menang dan yang kalah. Namun menjadi adat...

Program Pembasmian Kemiskinan Ambil Kira Pelbagai Faktor

KUALA LUMPUR – Program pembasmian kemiskinan di negara ini dilakukan bukan sahaja mengambil kira soal kaum dan bangsa, tetapi juga fakta-fakta lain dalam usaha mewujudkan peluang yang adil dan saksama kepada semua rakyat.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata ia bagi memastikan kekayaan dapat diagih dan dinikmati secara bersama.

“Dasar kerajaan Perikatan Nasional adalah untuk melaksanakan program pembasmian kemiskinan secara menyeluruh dan ini mengambil kira perbezaan bumiputera dan bukan bumiputera, wilayah dan bukan wilayah termasuk di Sabah dan Sarawak dengan pelbagai inisiatif yang dilakukan pada masa lepas,” katanya.

Beliau berkata demikian pada persidangan Dewan Negara hari ini bagi menjawab soalan tambahan yang dikemukakan oleh Senator Datuk Razali Idris mengenai inisiatif kerajaan dalam mengatasi masalah kemiskinan di negeri seperti Kelantan, Teregganu, Sabah dan Sarawak.

Muhyiddin berkata penekanan kerajaan kepada usaha membangunkan sosioekonomi bumiputera tidak bermakna kerajaan mengabaikan golongan bukan bumiputera dan kerana itu, kerajaan mewujudkan dasar Wawasan Kemakmuran Bersama yang mengambil kira kepentingan semua kaum.


“Bumiputera adalah sebahagian besar daripada populasi di negara ini iaitu hampir 70 peratus. Ini menyebabkan kerajaan menumpukan kepada mereka demi membangunkan ekonomi negara secara keseluruhan,” katanya.

Perdana menteri bagaimanapun berkata kerajaan sentiasa prihatin dengan masalah setiap kaum dan tidak akan mengabaikan mana-mana golongan, khususnya dalam soal kemiskinan.

“Kita tidak boleh biarkan bukan bumiputera miskin dan hanya Melayu (bumiputera) kita kayakan…tidak boleh. Kita mesti ada satu dasar yang adil untuk semua kaum di negara ini,” katanya. – BERNAMA

Kategori