Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

‘Ulat Buku’ Bakal Lakar...

SEPANG - Dahulunya beliau seorang ulat buku serta langsung tidak berminat dengan aktiviti...

Rafizi Dedah Alasan Tanding...

AMPANG - Empat faktor utama Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli menawarkan diri bertanding...

249 Pengarah Syarikat Dilarang...

KUALA LUMPUR - Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mengemukakan sebanyak 249 nama pengarah...

Menteri, Timbalan Menteri Sepakat...

SHAH ALAM - Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa berkata, semua menteri...

PRK Port Dickson: ‘Saya Gembira BN Tak Bertanding’

KUALA LUMPUR — Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menyambut baik keputusan Barisan Nasional (BN) untuk tidak bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson bagi menentangnya.

Bagaimanapun, katanya, beliau masih perlu menghadapi saingan daripada calon lain termasuk calon bebas pada pilihan raya yang akan diadakan pada 13 Okt.

“Saya sambut baik siapa tidak bertanding, saya menyambut baik pertandingan, tetapi saya lebih gembira jika tiada pertandingan, jika UMNO tidak bertanding, sudah tentulah saya harus berdepan calon-calon bebas,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan syarahan pada program Syarahan Negara 2018 di sini hari ini.

Semalam, pengerusi BN Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan BN memboikot PRK itu dan tidak akan meletakkan calon kerana menganggap kerusi Parlimen itu dikosongkan semata-mata untuk memenuhi cita-cita politik seseorang.

Sementara itu, ditanya mengenai pihak yang mempertikainya sebagai calon di kerusi itu, Anwar berkata mereka berhak menyuarakan pandangan dan kritikan terhadapnya.

“Antara isu yang dibangkitkan adalah kerana saya ini ‘agak’ Melayu dan Islam, jadi itu saya cuba jawab, tapi mereka ada hak untuk kemukakan pandangan atau kritikan,” katanya.


Mengulas mengenai cadangan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) yang bersedia untuk mengendalikan pemilihan PKR jika diperlukan, Anwar berkata ia tidak mudah untuk dilaksanakan memandangkan proses pemilihan itu telah berjalan.

Katanya, sebagai badan pemantau pilihan raya, Bersih dilihat memang berkesan menjalankan fungsinya, namun agak sukar bagi proses pemilihan PKR yang perlu mematuhi tempoh masa yang ditetapkan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia.

Beliau turut mengulangi amaran kepada calon-calon yang bertanding dalam pemilihan itu, terutama mereka yang mempunyai jawatan dalam kerajaan untuk tidak membuat tawaran projek kepada anggota parti bagi meraih undi. — BERNAMA

Kategori