Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Wanita BN Sabah Kemuka...

KOTA KINABALU - Pengerusi Wanita Barisan Nasional (BN) Sabah, Datuk Armani Mahiruddin telah...

Inspektor Penjara Rasuah Didenda

KOTA BHARU - Ketua Inspektor Penjara Pengkalan Chepa dijatuhi hukuman penjara tiga tahun...

Isu Pelajar Kebulur: Tiada...

SEJAK kebelakangan ini, isu mengenai mahasiswa institusi pengajian tinggi (IPT) mengadu kebuluran dan...

Video: Selambanya Bikers Malaysia...

NARATHIWAT - Tindakan sekumpulan penunggang motosikal berkuasa tinggi dari Malaysia yang secara sembrono...

Polis Siasat Pelanggaran SOP Konvensyen DAP Perak

IPOH – Polis membuka siasatan berkaitan pelanggaran prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) pada Konvensyen Biasa DAP Perak ke-19 di Pusat Konvensyen Ipoh, di sini, semalam. 

Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner A Asmadi Abdul Aziz, berkata pihaknya mendapati tidak ada penjarakan sosial ketika berlaku kekecohan membabitkan ahli yang bertengkar pada majlis berkenaan.

Susulan itu, beliau berkata, siasatan dijalankan bagi mengumpul semua bukti berkaitan penganjuran dan kesalahan perlanggaran SOP yang berlaku ketika program berlangsung.

“Siasatan dibuka berdasarkan laporan polis yang diterima daripada Balai Polis Sungai Senam berkaitan kesalahan yang wujud dari sudut pelanggaran SOP PKPB ketika kekecohan berlaku,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Semalam, media melaporkan berlaku sedikit kekecohan ketika konvensyen yang dihadiri kira-kira 2,000 perwakilan itu berlangsung apabila wujud dakwaan pengundi hantu bagi memilih Jawatankuasa DAP Negeri.


Seorang perwakilan yang terbabit dalam kekecohan itu mendakwa ia disebabkan tempoh mendaftar pengundian dilanjutkan melebihi masa sepatutnya apabila daftar pemilih yang tamat pada jam 10 pagi dilanjutkan sehingga jam 12 tengah hari.

Gambar kekecohan itu menjadi viral di media sosial kerana tiada penjarakan sosial ketika berlaku kejadian tarik menarik antara ahli DAP, bercakap tanpa memakai pelitup muka, selain mereka dikatakan duduk berdekatan sepanjang program berlangsung.

Susulan itu, ada pihak mahu polis mengambil tindakan kerana penganjur gagal mematuhi SOP ditetapkan. – BH Online

Kategori