Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Model Ditinggalkan Tunang Seminggu...

SEORANG model mendakwa ditinggalkan tunangnya beberapa hari sebelum majlis perkahwinan mereka gara-gara berat...

SUV Terhumban Laut: Rakan...

SEORANG bekas pekerja salon mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret Bukit Mertajam hari...

TPM Terima Kunjungan Hormat...

PUTRAJAYA - Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menerima kunjungan...

Jho Low Pernah Cuba...

KUALA LUMPUR - Tun Daim Zainuddin hari ini mendedahkan jutawan kontroversi, Low Taek...

Polis Sah Ada RM114 Juta Dalam 35 Beg

KUALA LUMPUR – Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengesahkan 35 daripada 72 beg yang dirampas di sebuah kondominium mewah di Jalan Raja Chulan di sini pada 18 Mei mengandungi wang tunai berjumlah RM114 juta.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) Bukit Aman, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh berkata baki 37 lagi beg pula mengandungi barangan mewah seperti jam tangan dan barang kemas.

Amar Singh berkata pihaknya selesai membuat proses pengiraan 35 beg mengandungi wang tunai kebanyakan Ringgit Malaysia (RM) dan Dolar Singapura (SD) selama tiga hari bermula Isnin lepas.

“Sebanyak 11 mesin kira digunakan serta 22 pegawai bank dan urusan mata wang terlibat melakukan proses pengiraan wang tunai ini.

“Setelah selesai proses pengiraan, kesemua wang tunai ini telah dihantar ke Bank Negara Malaysia,” katanya dalam sidang media di Menara KPJ di Jalan Tun Razak di sini, hari ini.

Menurut Amar Singh, baki 37 beg yang dirampas akan dinilai minggu depan dengan kerjasama daripada pakar.

“Polis akan bekerjasama dengan pakar yang berkaitan bagi menilai keaslian jam tangan, barang kemas dan beg tangan yang kebanyakannya adalah buatan di Paris,” katanya.

Baca: UMNO Tuntut Polis Pulang Wang Disita Milik Dana Parti

Mengulas lanjut, beliau berkata sebanyak 12 lokasi di ibu negara diserbu dipercayai berkaitan bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam siasatan kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Katanya, 72 beg yang dirampas adalah dari sebuah kondominium mewah di Jalan Raja Chulan yang tidak mempunyai penghuni dipercayai milik individu bergelar Tan Sri.


“Polis jalankan pemeriksaan di tiga kondominium di Jalan Raja Chulan, dua milik anak Najib, Mohd Norashman dan Noryana Najwa manakala satu lagi tidak dihuni,“ katanya.

Dalam pada itu, Amar Singh berkata dalam serbuan di rumah Najib di Langgak Duta, polis merampas wang tunai pelbagai mata wang asing dianggarkan bernilai RM500,000 dan barangan mewah seperti jam tangan, barang kemas serta beg berjenama.

Beliau tidak menolak kemungkinan untuk memanggil anak Najib, Mohd Norashman dan Noryana Najwa bagi memberi keterangan susulan serbuan di dua premis mereka sebelum ini.

Menurutnya, setakat ini 30 individu sudah dirakam keterangan bagi membantu siasatan namun beliau enggan mendedahkan butiran tersebut.

Dalam pada itu, Amar Singh berkata pihak polis menjalankan siasatan secara profesional terhadap bekas Perdana Menteri di kediamannya.

“Saya ingin menyatakan polis telah menjalankan siasatan dengan profesional sekali… saya telah tegaskan pada semua yang terlibat tidak boleh mengambil gambar dengan telefon bimbit dan memastikan mereka melaksanakan tugas secara profesional kerana pemeriksaan dilakukan di rumah bekas perdana menteri,” katanya. – BERNAMA

Kategori