Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Penumpang Warga China Bergaduh...

Bangkok – Insiden pergaduhan melibatkan penumpang warga China sama ada dalam pesawat atau...

2 Tan Metrik Bekalan...

KUALA NERUS - Barangan keperluan harian berjumlah kira-kira dua tan metrik bernilai lebih...

PAS Sedia Tanding PRK...

SANDAKAN - PAS Sabah bersedia meletakkan calon untuk bertanding pada PRK Parlimen Sandakan...

Aktivis Gay Tidak Dibenar...

SINGAPURA - Aktivis gay Singapura, dilarang memberikan ucapan TEDx di sekolah berprestij, mencetuskan...

PM Tinjau Pembangunan Pangkalan Udara Sendayan

SEREMBAN – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tiba di tapak pembangunan Pangkalan Udara Sendayan, di sini, hari ini bagi meninjau secara dekat perkembangan dan kemajuan terkini pembinaan pangkalan udara itu, yang dijangka siap sepenuhnya pada 31 Disember ini.

Najib, yang tiba pada pukul 9.15 pagi dengan menaiki helikopter, disambut oleh Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan dan Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Jeneral Datuk Seri Affendi Buang.

Dalam lawatan singkat itu, Najib dijadual mendengar taklimat mengenai pembangunan Markas Pendidikan dan Latihan Udara (MPLU).

Dalam lawatan itu, Najib dijadual mengumumkan nama pangkalan udara itu di MPLU diikuti dengan sesi meninjau kemudahan dan infrastruktur yang dibangunkan di kawasan berkeluasan 303.5 hektar, yang menempatkan kompleks sukan, padang golf (9 lubang), kemudahan ekuestrian, kolam renang, pusat Islam dan kompleks kediaman.

Berbanding Pangkalan Udara Kuala Lumpur yang hanya mempunyai 250 kuarters kediaman, Pangkalan Udara Sendayan dibina dengan 693 unit kuarters kediaman pelbagai kategori termasuk banglo, berkembar dua dan pangsapuri untuk pegawai dan anggotanya.

Projek membangunkan Pangkalan Udara Sendayan, yang dimulakan pada 2013, dirancang untuk dijadikan pusat latihan iktisas atau profesional bagi melatih pegawai dan anggota dalam bidang logistik, pentadbiran dan pengurusan.


Pangkalan Udara Sendayan juga bakal menjadi pusat latihan profesional terbesar negara untuk pegawai dan anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan akan menghimpunkan kesemua tiga pusat latihan TUDM di Subang dan Kinrara, Selangor dan Pulau Pinang untuk berada di bawah satu bumbung.

Fasiliti itu, yang terletak kira-kira 12 kilometer dari Seremban, bagaimanapun tidak mempunyai landasan penerbangan kerana ia tidak melibatkan operasi penerbangan.

Pembangunan Pangkalan Udara Sendayan yang berkeluasan tiga kali ganda daripada saiz fasiliti sedia ada, merupakan sebahagian daripada rancangan penyusunan semula Pangkalan Udara Kuala Lumpur di Jalan Sungai Besi, Kuala Lumpur, yang akan dibangunkan menjadi Bandar Malaysia. – BERNAMA

Kategori