Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Perintah PKP Wajib Dipatuhi...

KUALA LUMPUR - Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA) hari ini memaklumkan bahawa pematuhan...

Khazanah Jual Seluruh Kepentingan...

KUALA LUMPUR - Khazanah Nasional Bhd. akan menjual keseluruhan kepentingannya dalam lebuhraya bertol...

Ramai Berang Sukar Akses...

KUALA LUMPUR - Ramai pihak meluahkan perasaan tidak puas hati dan berang kerana...

Puteri Sarah Hamil, Syamsul...

SETELAH dua tahun mendirikan rumah tangga, pelakon Puteri Sarah Liyana, 30; akhirnya disahkan sedang...

Pinjaman Pemaju: REHDA Gembira Tapi Beban Pembeli

TIADA yang rasional dalam penjelasan isu membenarkan pemaju menyediakan pinjaman margin 20 peratus kepada pembeli bagi mengatasi masalah perumahan.

Secara fakta, ia lebih menjurus kepada menyelesaikan masalah pemaju bagi membolehkan rumah yang dibina terjual ketika angka jualan perumahan menurun pada separuh kedua tahun ini.

Kabinet meminta Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) mengkaji dan mengemaskan lagi cadangan ini walaupun entiti pengguna dalam pelbagai segmen menyatakan bantahan.

Menterinya, Tan Sri Noh Omar menyatakan cadangan itu baru-baru ini. Kenyataan selepas mesyuarat kabinet hari ini pula, jelas mengisyaratkan perkara ini sedang diberi laluan untuk dilaksanakan.

Ini serentak dengan rungutan Persatuan Pemaju Hartanah & Perumahan (REHDA) yang mengumumkan prestasi jualan hartanah bagi separuh pertama tahun ini menurun.

REHDA menyatakan, enam bulan pertama tahun ini merekodkan penurunan dengan hanya 2,829 unit dijual berbanding 5,195 unit tempoh sama tahun lalu 2015.

Presiden REHDA, Datuk Seri FD Iskandar FD Mansor berkata, daripada jumlah itu, hartanah kediaman teres dua hingga tiga tingkat merekodkan jualan terbanyak dengan jumlah 1,473 unit diikuti apartmen / kondominium 548 unit dan apartmen perkhidmatan 267 unit.

Kalau cadangan ini dibuat bagi merancakkan semula industri pembinaan dengan mencari jalan keluar menjual semua stok yang masih gagal dibeli, motifnya ialah menyelesaikan beban pemaju.

Menawarkan baki pinjaman 20 peratus yang gagal disediakan pihak bank nampaknya tindakan tidak jujur dalam isu membantu pembeli.

Pembeli terutama keluarga muda dan mereka yang kempunan memiliki rumah pertama mungkin akan terjerat juga dengan tawaran ini kerana tiada pilihan. Pasti ada yang akan memilih konsep dua pinjaman untuk membeli sebuah rumah.

Cadangan ini ibarat jerat kerana pembeli tiada pilihan apabila terpaksa. Namun sudahkah kajian dibuat mengenai kemampuan membayar balik kedua-dua sumber pinjaman tersebut?

REHDA tidak bermurah hati dalam isu ini. Memberikan 20 peratus pinjaman, sebenarnya usaha terdesak untuk mendapatkan kembali 70 peratus bayaran dari pihak bank apabila rumah terjual.

Persoalannya: Siapakah yang berfikir bagi pihak pembeli?

REHDA menunjukkan sikap baik konon akan menurunkan kadar faedah pada separuh kadar daripada yang dibenarkan. REHDA memancing pembeli kononnya persatuan itu berbudi tinggi.


REHDA menawarkan kadar faedah serendah enam peratus ke sembilan peratus (kadar dibenarkan ialah 12 peratus hingga 18 peratus). Namun, janji manis ini bukan jaminan. Ini kerana Akta Syarikat Pinjaman Wang membenarkan kadar maksimum.

Tiada matematik jujur dikemukakan Noh dan FD Iskandar. Matematik pengiraan jumlah bayaran yang ditanggung pembeli bagi komitmen kedua-dua pinjaman ini disembunyikan kerana angkanya menakutkan.

REHDA meneruskan sikap kapitalis totok dengan hanya mengemukakan beban pemaju yang kini sedang terjejas kerana hartanah yang dibina tetapi gagal dijual.

Sekiranya rumah berharga RM300 ribu dijual – ini kiraan kasarnya: 20 peratus bererti RM60 ribu akan dipinjamkan pemaju kepada pembeli.

Tempoh kredit ini kalau dipanjangkan kepada sepuluh tahun dengan kadar minimum enam peratus akan berjumlah RM96 ribu. Dibahagikan 120 bulan tempoh bayaran, ansurannya RM800 sebulan. Ini masih beban yang berat.

Bayangkan! Akaun eceran pemaju pun sudah sebesar ini.

Ini beban! Sepuluh tahun pertama pembeli juga akan membayar ansuran bulanan pinjaman RM250 ribu kepada pihak bank. Sesiapa pun nampaknya tidak telus untuk mencerahkan realiti bebanan hutang yang bakal dipikul pembeli.

REHDA kapitalis yang hanya jujur mendedahkan secara terperinci beban yang ditanggung pemaju kerana penurunan jualan rumah.

Kalau Noh mendengar idea ini dari REHDA, KPKT sahlah sedang membantu pemaju dan melemparkan beban hutang kepada pembeli.

Noh dan FD Iskandar kena jujur dalam soal ini. Menyelesaikan masalah REHDA dengan solusi ini bererti melemparkan beban pemaju hartanah ke bahu rakyat! – MYNEWSHUB.CC

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori