Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

Wanita Panik… Kemaluan Terbakar...

SEORANG wanita berdepan dengan pengalaman menakutkan apabila celah kangkangnya terbakar ketika dia sedang...

Shanghai Disney Resort Bakal...

UMUM mengetahui Walt Disney Resort merupakan 'taman fantasi' yang menjadi pusat tarikan utama...

CUEPACS Harap Imbuhan Penjawat...

BUKIT MERTAJAM - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berharap kerajaan...

Media Perlu Bekerjasama Papar...

CYBERJAYA - Pertubuhan-pertubuhan media di Malaysia harus bekerjasama dalam memberi gambaran sebenar mengenai...

Petronas Akan Bayar Dividen RM34 Bilion Kepada Kerajaan

KUALA LUMPUR – Petronas akan membayar dividen sebanyak RM34 bilion kepada kerajaan Persekutuan pada tahun ini, meskipun mencatatkan kerugian pada suku kedua tahun 2020, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi), Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Beliau berkata sejak penubuhannya pada tahun 1974, Petronas telah membayar RM488 bilion kepada kerajaan dalam bentuk dividen.

“Pada 2019, jumlah dividen yang dibayar oleh Petronas adalah sebanyak RM54 bilion, termasuk dividen khas sebanyak RM30 bilion,” katanya dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat semalam. 

Beliau menjawab soalan Pang Hok Liong (PH-Labis) yang ingin tahu sama ada Petronas akan tetap memberi dividen kepada kerajaan pada tahun ini setelah mencatatkan kerugian RM21 bilion pada suku kedua berakhir 30 Jun 2020.

Pang turut ingin tahu mengenai impak kerugian tersebut dan implikasi kepada ekonomi negara secara amnya serta pelan ekonomi Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) secara khususnya.

Mustapa berkata RMK-12 yang pada awalnya dijadual dibentangkan pada 6 Ogos 2020 di Dewan Rakyat telah ditangguhkan kepada awal tahun depan bagi membolehkan kerajaan mengambil kira perubahan yang disebabkan oleh pandemik COVID-19.


“Memandangkan COVID-19 telah memberi impak yang ketara kepada ekonomi dunia termasuk Malaysia, maka analisis ekonomi yang diguna pakai ketika penyediaan dasar, strategi dan inisiatif RMK-12 perlu disemak semula terutamanya unjuran pertumbuhan ekonomi negara.

“Selain itu, penangguhan ini dibuat bagi membolehkan lebih banyak sesi libat urus bersama semua pihak berkepentingan diadakan, termasuk kementerian dan agensi, kerajaan negeri serta pakar ekonomi,” katanya.

Katanya langkah ini untuk memastikan inisiatif yang dirangka di bawah RMK-12 sejajar dengan aspirasi dan dasar semasa yang menjadi tunjang kepada kerajaan selain memastikan perancangan RMK-12 dibuat berdasarkan anggaran kedudukan ekonomi dan fiskal yang lebih realistik. – BERNAMA

Kategori