Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Erdogan Gesa Negara Islam...

PRESIDEN Turki, Recep Tayyip Erdogan menegaskan lagi keperluan untuk negara-negara Islam anggota Pertubuhan...

Bank Rakyat Untung RM1.24...

KUALA LUMPUR – Kumpulan Bank Rakyat mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM1.24 bilion bagi...

Saran Perokok Berhenti Merokok...

ARAU - Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail menyarankan agar usaha...

Najib Dilarang ‘Ganggu’ Aset...

Kuala Lumpur : Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak diperintahkan oleh Mahkamah...

Permohonan Lanjutan Moratorium Mulai 7 Ogos

MEREKA yang layak memohon lanjutan moratorium boleh berbuat demikian dengan menghubungi bank masing-masing mulai 7 Ogos ini.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, langkah ini dijangka akan memanfaatkan tiga juta individu dan perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

“Sekiranya lebih ramai memerlukan bantuan, institusi perbankan telah memberikan komitmen untuk mempertimbangkan bantuan yang sewajarnya.

“Justeru, peminjam yang layak bolehlah menghubungi bank masing-masing untuk membuat permohonan mulai 7 Ogos 2020,” katanya dalam Pengumuman Lanjutan Moratorium & Bantuan Bank Bersasar di Kuala Lumpur, hari ini.

Perdana Menteri berkata, terdapat dua golongan sasar yang ditetapkan layak memohon lanjutan berkenaan.

“Golongan pertama adalah mereka yang kehilangan pekerjaan pada tahun 2020 dan belum mendapat pekerjaan baru, anda akan menikmati moratorium lanjutan bersasar untuk tempoh tiga bulan. 

“Selepas tiga bulan, tempoh moratorium boleh dilanjutkan oleh bank-bank bergantung kepada situasi individu masing-masing,” katanya.

Menurutnya, bagi individu yang masih bekerja tetapi gaji mereka terjejas atau berkurangan akibat Covid-19, bayaran ansuran bulanan akan dikurangkan selaras dengan kadar pengurangan gaji, bergantung kepada jenis pinjaman.

“Contohnya, bagi pinjaman perumahan atau pinjaman peribadi, bayaran ansuran bulanan akan dikurangkan pada kadar yang sama dengan pengurangan gaji. 


“Bantuan ini adalah untuk tempoh sekurang-kurangnya enam bulan dan lanjutan boleh diberikan tertakluk kepada keadaan gaji semasa individu berkenaan,” katanya.

Beliau berkata, bank-bank telah memberikan komitmen untuk membantu semua peminjam individu atau perusahaan kecil dan sederhana (PKS), baik peniaga, penjaja atau mereka yang bekerja sendiri yang turut terkesan akibat Covid-19. 

“Bergantung kepada situasi peminjam, bantuan-bantuan yang ditawarkan termasuk membayar faedah saja untuk suatu jangka masa yang ditetapkan atau memanjangkan tempoh keseluruhan pinjaman bagi mengurangkan pembayaran balik bulanan.

“Bank turut akan memberi pelepasan lain sehingga peminjam mencapai kedudukan kewangan yang lebih stabil.

“Bagi pinjaman sewa beli pula, pihak bank akan turut menawarkan pilihan penjadualan ansuran yang bersesuaian tertakluk kepada Akta Sewa Beli.

“Contohnya, memanjangkan tempoh bayaran balik pada kadar ansuran bulanan yang lebih rendah,” katanya. – myMetro Online

Kategori