Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Bila Media Sosial Jadi...

KERAJAAN baharu Malaysia telah menunjukkan yang ia sangat memerlukan sokongan daripada pasukan tentera...

SPAD Lantik Juruaudit Teknikal,...

KUALA LUMPUR - Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) akan melantik juruaudit teknikal bebas...

Siasatan Kes FIC: Peguam,...

PUTRAJAYA - Seorang peguam dan pembantu wanita direman lima hari bermula hari ini...

Nahas Duke: Dua Pemandu...

KUALA LUMPUR: Dua pemandu kereta Perodua Myvi yang terlibat dalam kemalangan di Lebuhraya...

Perbelanjaan Keluarga PM Ke Saudi Ditanggung Sendiri

MALU melihat lawatan kerja Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke Arab Saudi, ‘askar maya’ pembangkang terpaksa sebar fitnah melibatkan isu status rombongan keluarga beliau pula.

Terbaharu, ‘jentera siber’ Pakatan Harapan itu dikesan membuat tohmahan jahat konon rombongan ahli keluarga Najib menyalahgunakan kemudahan dan bajet kerajaan untuk ‘tumpang’ menunaikan ibadah umrah di Tanah Suci.

Mereka juga mendakwa delegasi ‘tambahan’ itu tidak layak diberi keistimewaan di Arab Saudi kerana bukan bertaraf Tetamu Negara dan cuba mengambil kesempatan menerusi lawatan rasmi perdana menteri buat kali kedua di sana.

Hakikatnya ia bukan sahaja berniat jahat, malah mendedahkan ‘belang’ sebenar pembangkang yang aib besar kerana sebelum ini mempertikaikan sumbangan peribadi kerabat diraja Arab Saudi kepada Najib yang tular dua tahun lalu.

Mereka bukan sahaja biadab hina Raja Salman Abdulaziz Al-Saud termasuk ketika himpunan haram Bersih, bahkan Tun Dr. Mahathir Mohamad mengelarkan baginda sebagai Tok Arab ‘Bodoh Gila’ kerana isu derma RM2 bilion itu.

Ironi jika benar Najib sengaja membuat cerita palsu tersebut, tidak mungkin beliau dapat melakukan lawatan rasmi ke Arab Saudi pada 2016, waima Raja Salman turut berkenan membalas dengan melawat pula Malaysia tahun lalu.

Baca: Najib, Keluarga Masuk Ziarah Makam Rasulullah SAW

Justeru, Pejabat Perdana Menteri mengeluarkan kenyataan media bagi menjelaskan isu status anggota rombongan keluarga Najib yang sebenarnya juga menikmati taraf sebagai Tetamu Negara diberikan pihak kerajaan Arab Saudi.

Untuk rekod dari segi protokol rasmi, menerusi status tetamu istimewa tersebut, segala kos perbelanjaan delegasi tersebut sepanjang berada di negara Asia Barat itu akan ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan Arab Saudi sendiri.

Justeru tidak timbul isu ‘duit rakyat’ Malaysia khasnya pembayar cukai dibazirkan untuk membiayai bajet lawatan perdana menteri, sekali gus membuktikan netizen pembangkang sudah ketandusan isu bagi dijadikan modal.

Berikut ialah kenyataan rasmi Pejabat Perdana Menteri mengenai isu lawatan kerja Najib ke Arab Saudi ketika ini yang dikeluarkan di Putrajaya pada hari ini:

PMO MALAYSIA

10 JANUARI 2018

Lawatan kerja YAB Perdana Menteri Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak ke Arab Saudi adalah atas jemputan Raja Arab Saudi, Raja Salman Abdulaziz Al-Saud.


Ia bagi membincangkan isu-isu dua hala yang telah dipersetujui kedua-dua negara semasa kunjungan beliau ke Malaysia pada tahun lalu.

Rombongan YAB Perdana Menteri turut disertai oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato’ Sri Jamil Khir, Datin Sri Rosmah Mansor, Tun Rahah Mohammad Noah, beberapa ahli keluarga, kenalan dan pegawai Perdana Menteri.

Selain itu, adalah menjadi hasrat YAB Perdana Menteri untuk menunaikan ibadah umrah semasa lawatan kerja ini.

Dato’ Sri Mohd Najib telah mengajak ahli keluarga beliau dan beberapa kenalan dalam lawatan ini bagi bersama beliau dalam mengerjakan ibadah umrah.

Adik-adik YAB Perdana Menteri termasuk kenalan beliau yang turut sama dalam lawatan ini telah membuat PERBELANJAAN SENDIRI ke Tanah Suci.

Hanya Tun Rahah yang turut bersama Dato’ Sri Mohd Najib dalam perjalanan kapal terbang ke Arab Saudi.

Nama-nama mereka ini telah dimasukkan dalam senarai rasmi rombongan YAB Perdana Menteri bagi memudahkan urusan pentadbiran dengan pihak Arab Saudi bagi program ibadah umrah.

YAB Perdana Menteri dan ahli rombongan juga telah diberi taraf Tetamu Negara oleh Kerajaan Arab Saudi.

Pejabat Perdana Menteri.

Kategori