Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Cemburukan Isteri, Anggota Polis...

Gara-gara terlalu tertekan dengan masalah rumah tangga, seorang suami merangkap anggota polis bertindak...

Kronologi Darurat Di Malaysia

KUALA LUMPUR - Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hari...

Gerakan Persoal PKR Tidak...

KUALA LUMPUR - Parti Gerakan menyelar Parti Keadilan Rakyat (PKR) kerana mendesak Perdana...

Cedera Tak Patahkan Semangat...

PARIT - Tiada yang akan mematahkan semangat seorang anggota bomba untuk terus memberi...

Penahanan @pipiyapong Tiada Kaitan Dengan TMJ

KUALA LUMPUR – Tunku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim menafikan terlibat dengan penahanan seorang netizen yang dikatakan menghina baginda.

Dalam tweet balasnya menerusi Twitter HRH Crown Prince of Johor, baginda menyatakan, pihaknya tidak pernah membuat laporan polis sehingga tertangkapnya seorang netizen bernama Firdaus Abdillah Hamzah atau @pipiyapong.

“Salam Jumaat. Istana Johor tidak pernah buat report dari dulu hingga ke hari ini. Jikalau ada report ia kemungkinan dari pihak lain.

This have nothing to do with us and please pada bulan yang mulia ini saya sekeluarga ingin menjalankan tugas kami bersama rakyat dan beribadah. Terima kasih,” katanya.

Kenyataan itu sebagai menjawab ciapan Twitter Team8Rakaat yang mempersoalkan adakah penangkapan Firdaus Abdillah itu berdasarkan laporan polis dari TMJ atau pihak lain.

Kata ciapan itu, jika dari pihak lain, harap pertimbangan Tunku Ismail yang ada locus standi untuk menitahkan pihak berkenaan menarik balik laporan itu.

“Kalau Pejabat Peguam Negara di Putrajaya sudah buka kertas pertuduhan, nanti panjang pula ceritanya,” kata Team8Rakaat itu.

MalaysiaGazette sehingga kini gagal menemukan ciapan Firdaus Abdillah dalam akaun Twitternya yang dikatakan berunsur menghina TMJ kerana dipercayai sudah dipadam.


Penahanan netizen itu turut mendapat reaksi aktivis politik, Khalid Ismath yang meminta pegawai istana menarik balik laporan polis ke atas Firdaus Abdillah dan membebaskannya dengan segera.

“Tolong taq pada TMJ di sini. Jika TMJ benar-benar raikan kebebasan bersuara minta pegawai istana tarik balik laporan ke atas pipiyapong dan arah polis bebaskan beliau segera,” tulisnya.

Beliau turut menunjukkan solidariti kepada netizen berkenaan yang ditahan kerana satira politik dan mendakwa Malaysia Baharu di Johor masih ditakuk lama, selain meminta polis menghentikan penangkapan seperti itu.

Firdaus Abdillah kini ditahan di Balai Polis Tampoi, Johor untuk siasatan. – MalaysiaGazette

Kategori