Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Perintah Berkurung Di Esszone...

KOTA KINABALU - Fasa 17 perintah berkurung di kawasan perairan Zon Keselamatan Timur...

10 Lagi Masih Tertimbus...

GEORGE TOWN - Sekurang-kurangnya 10 lagi pekerja asing yang bekerja di tapak pembinaan...

Beberapa Saksi Akan Dipanggil...

KUALA LUMPUR - Beberapa saksi akan dipanggil untuk siasatan dalaman insiden tren kargo...

Mahathir Tidak Tahu Duit...

PUTRAJAYA - Tun Dr. Mahathir Mohamad mengakui tidak tahu sama ada bayaran insentif...

Pemilik Bengkel Motosikal Diberi Amaran Keras – JPJ

KANGAR – Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) memberi amaran kepada pemilik bengkel motosikal supaya tidak lagi melakukan kerja-kerja pengubahsuaian enjin motosikal bagi memenuhi kehendak pelanggan untuk meningkatkan kelajuannya.

Pengarah JPJ Perlis Shahrul Azhar Mat Dali berkata dalam operasi khas jabatan itu semalam, sebanyak 15 motosikal jenama Yamaha Y15 didapati diubah suai di beberapa bengkel yang terlibat secara aktif dalam kerja-kerja pengubahsuaian yang tidak dibenarkan itu, negeri ini.

“Dalam hal ini, kedua-dua pihak bersalah, pelanggan telah menghantar motosikal untuk diubah suai manakala pihak bengkel bersetuju dengan permintaan pelanggan.

“Sekiranya didapati masih lagi terdapat individu yang menghantar motosikal bagi tujuan pengubahsuaian yang tidak dibenarkan, pemunya kenderaan akan disiasat di bawah Seksyen 114 Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 dan kenderaan boleh disita dan diambil tindakan di bawah Seksyen 64(1) akta yang sama,” katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Beliau berkata tiga lokasi utama bengkel yang aktif dalam kegiatan itu dikenal pasti di Beseri, Seriab dan Arau manakala antara kesalahan paling banyak dilakukan adalah mengubah suai ekzos dengan bunyi yang kuat dan kelajuan yang tinggi.


Katanya lagi, operasi tersebut sebagai satu advokasi mendidik penunggang agar mematuhi peraturan jalan raya berdasarkan peratusan kemalangan maut tertinggi membabitkan pengguna motosikal.

Beliau juga menasihati para pengguna jalan raya supaya melaporkan kepada JPJ jika mempunyai aduan berkaitan kesalahan jalan raya di talian 04-9763995 atau e-mel [email protected]. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • JPJ

Kategori