Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Baiknya Hati Pak Cik...

ZAMAN sekarang ni memang agak susah nak jumpa orang berhati mulia dan baik...

Najib Tiba Di Amerika...

WASHINGTON - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tiba di sini Isnin...

Nak Selamatkan Dunia? Anda...

MUNGKIN kedengaran canggung, namun, seorang menteri Perancis menggesa agar seluruh masyarakat dunia menghentikan tabiat...

Ulama Perlu Satu Padu...

KUALA LUMPUR - Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan perlunya para ulama dan pemikir...

Pelantikan Kapten Izham Teraju MAB Disambut Baik

KUALA LUMPUR – Malaysia Airlines Bhd sekali lagi memperoleh peneraju baharu yang akan membantu mengemudi syarikat penerbangan itu meraih keuntungan dengan pelantikan Kapten Izham Ismail sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan (GCEO) baharunya.

Kapten Izham, yang ketika ini merupakan Ketua Pegawai Operasi (COO), akan mengambil alih jawatan GCEO pada 1 Dis depan daripada Peter Bellew, yang kini dalam cuti pentadbiran sebelum beliau kembali berkhidmat dengan syarikat penerbangan tambang rendah Ireland, Ryanair.

Shukor Yusof, Pengasas firma perundingan penerbangan, Endau Analytics berkata kepada Bernama bahawa masa depan Malaysia Airlines akan sekali lagi menjadi tidak menentu selepas pengunduran Bellew dan satu-satunya perkara yang benar-benar pasti bagi syarikat penerbangan itu adalah serahan lapan pesawat Boeing Dreamliners, enam pesawat Airbus A350s dan enam pesawat A330-200s.

Apabila ditanya apakah tugas pertama yang perlu ditumpukan oleh CEO baharu itu, beliau berkata: ”masih terlalu awal untuk menyatakan apakah yang perlu dilakukan oleh CEO seterusnya kerana CEO berbeza akan mempunyai gaya yang berbeza.”

Semasa perkhidmatannya, Bellew menumpukan kebanyakannya kepada mengawal kos, tambang penerbangan yang kompetitif dan memaksimumkan faktor muatan, bagaimanapun, Shukor berpendapat faktor muatan tidak bermakna sekiranya tidak membawa hasil positif.

Bellew dilantik menerajui syarikat penerbangan nasional itu pada 1 Julai 2016, mengambil alih jawatan daripada Christoph Mueller, yang melepaskan jawatan dua tahun sebelum kontraknya berakhir selepas memberhentikan 6,000 pekerja Malaysia Airlines dalam usahanya untuk menyusun semula kewangan syarikat penerbangan itu.

Pelantikan Izham itu akan menjadi pelantikan GCEO ketiga syarikat penerbangan tersebut dalam masa tiga tahun.

Shukor berkata tindakan tegas perlu diambil terhadap mereka yang tidak cekap dalam syarikat penerbangan itu sekiranya pengurusan baharu mahu memulihkan semula syarikat.

Beliau juga berkata syarikat penerbangan itu perlu diuruskan sebagai sebuah perniagaan dan perlu dilepaskan daripada Khazanah Nasional Bhd.


Sementara itu, seorang pekerja syarikat penerbangan itu yang hanya mahu dikenali sebagai Azhar, menyambut baik pelantikan tersebut dan memuji keputusan yang diambil oleh Lembaga pengarah Malaysia Aviation Group (MAG) dan Malaysia Airlines.

“Ia adalah keputusan yang betul. Izham sememangnya benar-benar seorang pemimpin,” katanya kepada Bernama.

Beliau berkata Izham, yang memiliki pengalaman selama 38 tahun dalam industri penerbangan mempunyai masa depan cerah untuk memulihkan MAG dan MAB, dan seterusnya membawa syarikat itu meraih semula keuntungan.

“Saya percaya beliau mengetahui banyak selok-belok dalam Malaysia Airlines sejak dulu lagi. Kapten Izham seorang yang sangat merendah diri bila bercakap, lemah lembut, serta senang didekati.

“Saya masih baharu dalam syarikat penerbangan ini tetapi selepas bertemu beliau, beliau bertanyakan kepada saya apa yang kami boleh lakukan bagi masa depan yang lebih baik. Dari situ kita boleh lihat beliau benar-benar mahu sesuatu yang lebih baik bagi masa depan,” katanya. – BERNAMA

  • Lagi berita berkaitan:
  • MAB

Kategori