Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Soal Kelulusan Operasi, Tanya...

KUALA LUMPUR - Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, meminta persoalan...

Mark Adam Antara Yang...

KUALA LUMPUR - Penyanyi dan pelakon popular, Mark Adam mengakui dihubungi pihak Suruhanjaya...

Bajet 2018 Untuk Semua...

PUTRAJAYA - Bajet 2018 yang akan dibentangkan pada 27 Oktober ini bukan sahaja...

Kesian MB Selangor Jahil...

ALAHAI... Krisis bekalan air yang 'menghantui' warga Lembah Klang tidak akan selesai jika...

PDRM Pertimbang Siasat Kes Sungai Gong Ikut SOSMA

CHERAS – Polis Diraja Malaysia (PDRM) sedang mempertimbang untuk mengklasifikasikan kes pencemaran di Sungai Gong sebagai jenayah terancang yang membolehkan ia disiasat mengikut Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA).

Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador, berkata pihaknya kini giat menyiasat kes itu dari pelbagai aspek, termasuk kemungkinan wujud perbuatan sabotaj pihak tertentu.

“Kelmarin, kita mengadakan pertemuan dengan pelbagai pihak dan agensi, termasuk Jabatan Peguam Negara. Ada beberapa arahan dikeluarkan dan memerlukan polis memenuhi tuntutan itu.

“Ada cadangan supaya Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) mengenakan hukuman lebih berat terhadap dalang kes ini. Kita sedang mempertimbang untuk menyiasat mengikut SOSMA.

“Polis akan menyiasat jika ada unsur mengugut, menakutkan, sabotaj dan perbuatan yang berulang kali serta tidak baik,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media sempena Majlis Serah Terima Tugas Jawatan Pengarah Jabatan dan Pengerusi Persatuan Keluarga Polis (PERKEP) di Maktab PDRM, di sini, hari ini.


Mengenai cadangan penubuhan Unit Jenayah Alam Sekitar diketuai PDRM bagi menangani isu pencemaran pula, Abdul Hamid berkata, perkara itu akan diteliti oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk sebarang tindakan lanjut.

“Kita tiada masalah untuk menerima tugas itu. Buat masa ini, kita sudah memberi komitmen membantu Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN), selain melaksanakan tugas mencegah kes penyeludupan.

“Ia membabitkan ramai polis, selain menyebabkan beban tugas bertambah. Jika cadangan itu diluluskan KDN, saya memohon perjawatan tambahan,” katanya.

Insiden pencemaran Sungai Gong di Rawang, minggu lalu, menyebabkan kira-kira lima juta pengguna di tujuh wilayah sekitar Lembah Klang mengalami gangguan bekalan air. – BH Online

Kategori