Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Mangsa Banjir Di Pahang...

KUANTAN - Lima pusat pemindahan sementara (PPS) yang dibuka di Raub masih kekal...

Dua Lelaki Palauh Bom...

LAHAD DATU - Tindakan dua lelaki Palauh menangkap 32 kilogram pelbagai jenis ikan...

Senator Minta Khazanah Dedahkan...

Syarikat Khazanah Nasional Bhd diminta mendedahkan angka sebenar gaji yang akan dibayar kepada...

Hari Serban Sikh Catat...

MERIAH... Masyarakat Sikh di kota New York, Amerika Syarikat (AS) mencatat rekod baru...

Pekerja Hospital Patah Mayat Sebelum Angkat

ORISSA – Satu video menunjukkan pekerja hospital mematahkan mayat seorang wanita tua supaya mudah dimasukkan ke dalam karung sebelum mengangkatnya menggunakan kayu, kejadian kedua berkait dengan kekurangan ambulans sehingga mencetuskan kemarahan orang ramai di India.

Video berkenaan menunjukkan pekerja sebuah hospital di Orissa mematahkan pinggul wanita berusia kira-kira 80 tahun yang mati selepas dilanggar kereta api dan memasukkannya ke dalam karung untuk diangkat.

Ia muncul sehari selepas satu video menunjukkan seorang lelaki terpaksa berjalan sejauh enam kilometer dari hospital sambil mengangkat mayat isterinya yang mati kerana batuk kering.

Kedua-dua kejadian yang berlaku di Orissa, negeri di timur India. Video mengenainya yang dikongsi secara meluas di media sosial dan rangkaian televisyen mengundang kecaman orang ramai mengenai layanan pihak berkuasa terhadap penduduk miskin.

“Ini amat menyedihkan. Kami akan siasat. Kami akan mengambil langkah bagi memastikan ambulans yang mengangkat mayat,” kata Ketua Menteri Orissa, Naveen Patanik.

Hospital awam di India enggan menyediakan ambulans untuk membawa mayat, memaksa keluarga si mati menyewa kereta mayat dengan kos yang tinggi.


Sistem kesihatan awam di India berdepan kekurangan infrastruktur dan tenaga manusia dengan kerajaan hanya membelanjakan kurang lima peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), menurut Bank Dunia. – Agensi/myMetro Online

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori