Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

47 Kematian Mangsa Covid-19...

KUALA LUMPUR - Kematian mangsa Covid-19 merekodkan kes tertinggi iaitu 47 kematian hari...

Pegawai Perubatan Didakwa Lakukan...

KUALA TERENGGANU - Seorang pegawai perubatan di sebuah hospital kerajaan dihadapkan ke Mahkamah...

Jerebu: KPM Pantau, Pelajar...

PUTRAJAYA - Sesi pengajaran dan pembelajaran (PdP) akan diteruskan secara dalam talian sekiranya...

Tahanan Reman Bapa, Mak...

PASIR MAS - Mahkamah Majistret Pasir Mas hari ini melanjutkan tahanan reman selama...

Pas Beri Masa 24 Jam Batal Sokongan Terhadap Dr. Wan

PAS Selangor memberi tempoh 24 jam kepada dua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PAS di Selangor untuk menarik balik pendirian mereka menyokong Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri besar Selangor yang baharu.

Setiausaha PAS negeri Mohd Khairuddin Othman berkata sekiranya kedua-dua Adun berkenaan – Hasnul Baharuddin (Morib) dan Saari Sungib (Hulu Kelang) – enggan berbuat demikian, mereka bakal berdepan dengan tindakan disiplin.

“PAS Selangor memandang serius tindakan 2 Adun PAS ini yang mengambil pendirian dan bersikap bersendiri tanpa menurut tatacara serta arahan yang ditetapkan parti.

“Saya nasihati kedua-dua Adun ini untuk menarik balik tindakan (menyokong Dr Wan Azizah) atau PAS Selangor akan mulakan tindakan disiplin termasuk melihat kepada kandungan bai’ah (janji) yang dilafazkan sewaktu mereka menjadi calon (Adun),” katanya dalam satu kenyataan di Shah Alam, hari ini.

Hasnul dan Saari hari ini menyertai sidang media bersama Dr Wan Azizah bagi menyatakan sokongan kepada presiden PKR itu sebagai menteri besar baru menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Dr Wan Azizah, yang juga Adun Kajang, mendakwa 30 Adun Selangor daripada DAP dan PKR serta Hasnul dan Saari juga menyatakan rasa hilang kepercayaan terhadap Khalid sebagai menteri besar.

Khairuddin turut menempelak tindakan kedua-dua Adun itu yang disifatkan terlalu gopoh dan terlalu taksub sehingga sanggup membelakangkan parti sedangkan PAS Pusat hanya akan memutuskan pendirian rasmi mereka dalam mesyuarat jawatankuasa pusatnya Ahad ini.


“PAS mempunyai organisasi negeri, kepimpinan pusat dan majlis syura ulama yang harus kita patuh. Apa jua keputusan dan ketetapan yang akan dibuat oleh PAS Pusat Ahad ini kita akan patuh. Sebab itu sabar,” katanya.

Kedudukan terkini DUN Selangor yang memiliki 56 kerusi ialah PAS dan DAP masing-masing memiliki 15 kerusi, PKR (13), Barisan Nasional (12) dan Bebas (1).

Sebelum ini, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mempertahankan Khalid untuk mengekal jawatan menteri besar kerana menurutnya Khalid tidak pernah khianat dalam menjalankan amanah kepada rakyat.

Pandangan sama dinyatakan Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang turut mempersoal tindakan pihak tertentu yang mahu menggugurkan Khalid daripada jawatannya.

Turut sama menyokong adalah Dewan Ulama PAS Pusat yang menegaskan Khalid patut dibenar meneruskan tugasnya sebagai menteri besar sehingga ke akhir penggal kerana tiada sebarang alasan syarie yang kukuh dikemukakan setakat ini untuk mewajarkan penukarannya. – Bernama

  • Lagi berita berkaitan:
  • PAS

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori