Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Nenek 77 Tahun Tewaskan...

SEORANG nenek yang dirompak ketika sedang mengeluarkan wang dari akaunnya di sebuah mesin...

Sidang Dewan Rakyat Pada...

PUTRAJAYA - Keputusan untuk mengadakan sidang Dewan Rakyat selama sehari pada 18 Mei...

1 Maut, 10 Cedera...

ISTANBUL - Seorang terkorban dan 10 lagi cedera dalam serangan roket yang terkena...

Keputusan UPKK Boleh Disemak...

PUTRAJAYA : Semakan keputusan Ujian Penilaian Kelas KAFA (UPKK) 2021 yang dilaksanakan bulan...

Pahang Rayu Persekutuan Pertimbang Keputusan Batal ECRL

KUANTAN – Kerajaan Negeri merayu kepada Kerajaan Pusat agar mempertimbangkan semula keputusan membatalkan projek pembinaan Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) kerana ia akan menyebabkan ramai anak tempatan kehilangan peluang pekerjaan.

Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata pembatalan itu juga akan merugikan ketiga-tiga negeri – Pahang, Terengganu dan Kelantan, yang mana kerja-kerja awal pelaksanaannya telahpun bermula.

“Di Pahang sahaja, kemajuan yang dicapai ialah antara 13 dan 14 peratus setakat ini. Malah, di tapak-tapak seperti Genting dan Bentong, kerja-kerja mengorek terowong bagi laluan bawah tanah ECRL telahpun bermula.

“Selain itu, kerja-kerja untuk pengambilalihan tanah sudahpun berada di peringkat Pejabat Penasihat Undang-undang Negeri dan ini termasuk bagi tanah milik persendirian yang perlu kemudian diwartakan untuk ditetapkan jumlah pampasan kepada mereka,” katanya dalam satu kenyataan kepada media di sini hari ini.

Menurut rekod, seluas 1,394.4 hektar tanah melibatkan 1,545 lot tanah menerusi jajaran sepanjang 232.5 kilometer merentasi daerah Bentong, Temerloh, Bera, Maran dan Kuantan akan terlibat dengan projek ECRL.


Menurut Wan Rosdy daripada jumlah keluasan itu, kira-kira 385 hektar atau 27.6 peratus ialah tanah kerajaan manakala yang lain ialah tanah milik persendirian, tanah rizab Melayu dan hutan simpan kekal.

“Sehubungan itu, saya merayu bagi pihak Kerajaan Negeri serta mereka yang terkesan teruk dengan pembatalan ini khususnya pekerja yang bakal diberhentikan, agar Kerajaan Persekutuan dapat mempertimbang semula keputusan itu,” katanya. – BERNAMA

Kategori