Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Peruntukan RM6.3 Juta Bina...

KOTA BAHARU - Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) memperuntukkan kira-kira RM6.3 juta bagi pembinaan...

Harga Lelong Jualan Keluarga...

JELEBU : Bukan sahaja harga murah ditawarkan pada program Jualan Keluarga Malaysia, jualan...

Juruteknik Tidak Mengaku Galak...

KUALA LUMPUR - Seorang juruteknik kapal mengaku tidak bersalah di Mahkamah Tinggi di...

NIOSH Tidak Bergantung Dengan...

KUALA LUMPUR - Jabatan Audit Negara (JAN) memuji tadbir urus Institut Keselamatan dan...

Nasihat Al-Sultan Abdullah Buat Pemangku Raja

PEKAN – Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah Al-Sultan Abdullah yang hari ini dimasyhurkan sebagai Tengku Mahkota Pahang dan Pemangku Raja Pahang diingatkan oleh ayahandanya supaya berbuat baik dalam melaksanakan tanggungjawab serta melaksanakan tugas dan amanah dengan penuh ketakwaan.

Sultan Pahang, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah mengingatkan Tengku Hassanal bahawa setiap sesuatu kurniaan di muka bumi Allah ini datang bersama tugas dan amanah yang wajib dijunjung.

“Jangan sesekali paduka anakanda bersikap riak dan angkuh. Ambillah resmi padi, makin berisi makin menunduk,” titah baginda.

Al-Sultan Abdullah bertitah demikian pada Istiadat Pemasyhuran Tengku Ampuan Pahang dan Tengku Mahkota Pahang di Balairung Seri, Istana Abu Bakar di sini. Pada istiadat tersebut, turut diadakan pengisytiharan pelantikan Tengku Hassanal sebagai Pemangku Raja Pahang berkuat kuasa Khamis ini, susulan pemilihan Al-Sultan Abdullah sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-16 bermula Khamis.

“Kepada Paduka Anakanda Tengku Mahkota Pahang, anakanda kini adalah waris ganti kepada paduka ayahanda. Paduka anakanda bukan sahaja bakal mewarisi takhta kerajaan negeri Pahang, malahan paduka anakanda bakal memikul tanggungjawab untuk memelihara serta mempertahankan legasi Kesultanan Melayu Pahang.

“Oleh itu ambillah pengajaran daripada pepatah Melayu lama yang berbunyi umpama minyak setitik, di laut sekalipun timbul juga iaitu jika anakanda berbuat baik, paduka anakanda akan tetap dihormati, dimuliakan walau di mana-mana sekalipun berada,” titah Al-Sultan Abdullah.

Al-Sultan Abdullah sebelum itu turut mengucapkan tahniah kepada permaisuri baginda Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah Almarhum Sultan Iskandar di atas pemasyhuran sebagai Tengku Ampuan Pahang.

“Semoga paduka adinda akan menggalas gelaran ini dengan segala kemuliaan. Teruslah berbakti serta menerangi dan menyinari rakyat jelata di setiap pelusuk negeri yang kita sayangi ini,” titah baginda.

Menurut baginda, istiadat yang diadakan pada hari ini bukan hanya sekadar simbolik semata-mata, namun ia juga melengkapkan kedudukan raja pemerintah yang menjadi punca segala kuasa dalam negeri dan jajahan takluknya.


Al-Sultan Abdullah bertitah walaupun akan meninggalkan negeri ini untuk menunaikan tanggungjawab sebagai Yang di-Pertuan Agong, negeri dan rakyat Pahang tetap di hati baginda.

Sultan Pahang yang cukup dikenali dengan sifat mengasihi rakyat bertitah baginda tidak berkesempatan untuk menziarahi setiap pelusuk negeri ini untuk bersama-sama rakyat yang tidak putus mendoakan dan menzahirkan ucapan tahniah kepada baginda.

“Justeru saya ingin mengambil kesempatan ini bagi merakamkan setinggi-tinggi junjungan terima kasih kepada Menteri Besar Pahang, kerajaan negeri, dan seluruh rakyat jelata di atas kesetiaan serta doa kepada saya selama ini.

“Walaupun selepas ini saya berada jauh dari mata, namun negeri Pahang akan tetap di hati saya, Insya-Allah, saya akan sentiasa kembali jika berkesempatan bagi membolehkan ikatan keakraban dan kasih sayang saya kepada rakyat jelata akan terus terjalin,” titah baginda.

Istiadat yang diadakan hari ini mencatatkan sejarahnya tersendiri untuk negeri Pahang apabila dua pemasyhuran diadakan serentak dalam satu majlis. – BERNAMA

Kategori