Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

PAU 2016: Negeri Sembilan...

SEREMBAN - Agenda pendidikan merupakan antara isu utama yang akan dibangkitkan UMNO Negeri...

Najib Akan Bentang Laporan...

PUTRAJAYA - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak akan membentangkan laporan Indeks Syariah...

Rohani: Bapa Budak...

PUTRAJAYA - Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM), Datuk Seri Rohani Abdul...

Australia Yakin Cari Di...

PERDANA Menteri Australia Tony Abbott menyatakan keyakinan negara tersebut bahawa misi pencarian pesawat...

Najib Dedah Kit Siang Cadangkan Penubuhan BERSATU

PENDANG – Datuk Seri Najib Tun Razak mendedahkan mengenai asal usul penubuhan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) adalah hasil cadangan Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Bekas Perdana Menteri itu mendedahkan perkara tersebut semasa berucap merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Pendang di sini malam tadi sekali gus sebagai reaksinya terhadap pelawaan Tun Dr. Mahathir Mohamad sebelum ini yang mempelawa parti-parti politik Melayu menyertai BERSATU.

Dakwanya, cadangan Kit Siang itu dilontarkan dalam satu mesyuarat bersama Dr. Mahathir dan pemimpin-pemimpin lain sebelum tertubuhnya Bersatu yang kemudian menyertai Pakatan Harapan (PH) bagi menghadapi pilihan raya.

“Saya hendak dedahkan asal usul parti bunga ini (BERSATU) ditubuhkan. Saya belum pernah cerita lagi, malam ini, saya hendak cerita siapa agaknya yang mencadangkan penubuhan BERSATU ini.

“Saya sudah jumpa orang yang hadir pada mesyuarat berkenaan, orang itu hari ini sudah bersama kita. Banyak kali dia datang jumpa saya dan memaklumkan yang mencadangkan BERSATU ditubuhkan adalah Lim Kit Siang.

“Ayat Lim Kit Siang “Tun apa kata anda tubuhkan satu parti Melayu baharu”. Maknanya dalam kepala DAP, Kit Siang hendak jatuhkan kerajaan UMNO dan Barisan Nasional (BN), pecah belahkan orang Melayu, peralatkan orang Melayu sendiri dan gunakan orang Melayu sebagai alat untuk menjatuhkan orang Melayu sendiri.


“Saya boleh sahkan, ini bukanlah andaian, ini telah berlaku dan akibatnya bila 10 peratus undi UMNO berkurangan (tidak mengundi BN), sudah cukup untuk kita tumbang dalam pilihan raya lalu,” katanya.

Yang turut hadir, Pengerusi Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan Ketua UMNO Bahagian Pendang, Datuk Suraya Yaakob.

Justeru Najib mempersoalkan siapa sebenarnya yang memecah belahkan orang Melayu dan termakan dengan hasutan DAP.

“Sebab itu hari ini, bukanlah kita hendak masuk bersama BERSATU, tetapi kita perlu memperkukuhkan UMNO kerana inilah satu-satunya parti bersama PAS yang menyelamatkan masa depan kita,” katanya. – UTUSAN ONLINE

Kategori