Thursday, March 28, 2024

Creating liberating content

SPRM Sita RM29j Lagi,...

KUALA LUMPUR - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini menyita RM29 juta...

Anwar Tegur Guan Eng...

KETUA Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegur Menteri Kewangan, Lim Guan Eng...

Anwar Himpun ‘Sarjana Selebriti...

KUALA LUMPUR - Anwar Ibrahim menghimpunkan sekumpulan sarjana Islam yang dari segi teologi...

PRN Sarawak: BN Menang...

KUCHING - Calon Barisan Nasional (BN), Dr. Haji Abdul Rahman Ismail diisytiharkan menang tanpa bertanding...

MPN Tubuh Pasukan Petugas Khas

KUALA LUMPUR – Mesyuarat Majlis Pemulihan Negara (MPN) hari ini bersetuju untuk membentuk sebuah pasukan petugas khas bagi memperhalusi perkara berkenaan isu pembiayaan, tenaga kerja dan keperluan lain perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

Pengerusi MPN, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata pasukan itu akan membabitkan Kementerian Kewangan, Bank Negara Malaysia (BNM), Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Kementerian Sumber Manusia dan kementerian lain berkaitan.

“Pasukan petugas khas ini akan membentangkan kajian terperinci dan syor-syor dalam masa sebulan kepada majlis untuk pertimbangan,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat MPN di Lanai Kijang, BNM di sini, hari ini.

Menurutnya, mesyuarat hari ini memberikan fokus kepada dua kumpulan paling terjejas akibat pandemik Covid-19 iaitu PKS dan golongan rentan.

“Dalam hubungan ini majlis membincangkan bentuk bantuan kepada PKS dalam fasa pemulihan berhubung isu kecairan dan kekurangan tenaga kerja serta pengagihan bantuan makanan kepada golongan rentan,” katanya.

Muhyiddin berkata, MPN berpandangan satu analisis terperinci perlu dibuat untuk memastikan industri terkesan berdasarkan statistik terkini dikenal pasti bagi memastikan penyelesaian jangka pendek dan jangka panjang.


Ini mengambil kira pelbagai bantuan dan inisiatif sedia ada berkaitan kewangan dan penyediaan tenaga kerja kepada PKS di bawah pelbagai kementerian dan agensi.

Katanya, MPN juga bersetuju supaya agihan bantuan makanan kepada golongan rentan perlu lebih berpendekatan Seluruh Negara (whole of nation) dengan peranan pertubuhan bukan kerajaan perlu diperkasa.

Turut hadir dalam mesyuarat itu ialah beberapa ahli MPN iaitu Tan Sri Nor Mohamed Yakcop; Tan Sri Tony Fernandes, Datuk Michael Kang serta Datuk Dr Hartini Zainudin, di samping beberapa wakil parti pembangkang yang terdiri daripada Ahli Parlimen Subang Wong Chen (PKR), Ahli Parlimen Stampin Chong Chieng Jen (DAP), dan Ahli Parlimen Kuala Selangor Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad (Amanah). – BERNAMA

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori