Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Kalau Dah Lenjan 15...

KUALA LUMPUR - Pengacara dan penyanyi Alif Satar berjaya mencuri perhatian ramai apabila...

Penggunaan Belon Bergas Dihentikan...

KUALA TERENGGANU - Kerajaan negeri Terengganu mengharamkan seketika penggunaan belon bergas khususnya pada...

Pemuda Jual Petai Lapor...

GEORGE TOWN - Seorang pemuda yang terpaksa menjual petai bagi mengumpul wang untuk...

Lelaki Warga Emas Gali...

JIMMY Kickham sering menyatakan bahawa dia akan menggali kuburnya sendiri apabila umurnya sampai...

Misteri Maree Man Masih Menjadi Tanda Tanya

SEBUAH lukisan gergasi terbesar dunia yang dikenali Maree Man dijumpai 20 tahun lalu menjadi misteri dan masih belum temui jawapan bagaimana ia dihasilkan.

Lapor BBC, ukiran tersebut sepanjang 4.2 kilometer terletak di dataran tinggi Australia Selatan berbentuk seorang lelaki berkepala burung sedang berburu yang dilukis atas tanah.

Keseluruhan garisan Maree Man dianggarkan sepanjang 18 kilometer dengan mempunyai kelebaran kira-kira 35 sentimeter setiap garisan menjadi tarikan buat pelancong yang dapat melihatnya dari pesawat.

Menjadi misteri sehingga kini apabila para pengkaji tidak menemui pelukisnya secara langsung tidak mengetahui mengapa lukisan tersebut dihasilkan.

Lebih menarik apabila, seorang usahawan Australia, Dick Smith sanggup menawarkan ganjaran sebanyak $5,000 (RM20,159) dolar bagi sesiapa yang mengetahui maklumat lukisan tersebut.

Penduduk tempatan menganggap Maree Man merujuk kepada penduduk asal benua Australia iaitu suku Aborigan dengan membawa senjata untuk dilemparkan.

Seorang penulis Australia, Philip Turner berkata, lukisan tersebut dihasilkan menujukkan pencapaian pada zaman tersebut dengan menggunakan alatan canggih yang setanding teknologi GPS.

“Pengukir telah menandakan lukisan tersebut setiap jarak 10 meter dengan batang-batang buluh.


“Jika anda tidak mempunyai koordinat, anda tidak tahu sama ada anda berdiri di kaki kiri atau sikunya. Memandangkan teknologi secanggih GPS berada di peringkat awal pada masa itu, ia adalah satu kejayaan yang luar biasa,” katanya.

Maree Man kali pertama dijumpai pada 26 Jun 1998 oleh seorang juruterbang yang secara kebetulan melalui kawasan tersebut dan melaporkan penemuannya.

Pengurus Perbadanan Aborigin Arabana, Lorraine Merrick berkata penemuan Maree Man pada 1998 pada mulanya menyenangkan sesetengah orang Orang Asli yang melihatnya sebagai pemerkosaan tanah mereka. Namun, ukiran tersebut telah menjadi ikon buat penduduk Australia.

“Mungkin misteri itu adalah sebahagian daripada daya tarikannya, tetapi secara jujur ​​saya tidak pernah dipersoalkan oleh orang ramai dan menyindir lukisan tersebut,” kata Lorraine Merrick.

Maree Man telah berubah sebagai ikon dan simbol penduduk asal Australia walaupun sehingga kini genap 20 tahun penemuannya yang masih lagi menjadi misteri. – MYNEWSHUB.CC

Kategori