Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Ugut Lelaki Guna Parang,...

KUALA LUMPUR - Seorang pengerusi penduduk mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret, di...

21 PATI, 3 Warga...

ALOR SETAR - Jabatan Imigresen Kedah menahan 21 pendatang asing tanpa izin (PATI)...

Keputusan Farid Kamil Tampar...

KEPUTUSAN pendakwaan pelakon, Datuk Farid Kamil Zahari berhubung empat pertuduhan termasuk menampar seorang...

Muhyiddin Mohon Maaf Kepada...

PENGKALAN KUBOR - Tan Sri Muhyiddin Yassin memohon maaf kepada ibu bapa dan...

Minta Sorok Perbalahan Pakatan Diketahui Media!

KUALA LUMPUR – Penasihat DAP, Lim Kit Siang menggesa seluruh pimpinan Pakatan Harapan menundakan sebarang perbalahan dalam kalangan mereka menjelang Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

Kata beliau, Pakatan Harapan boleh berbalah mengenai apa sahaja termasuk siapa akan menjadi calon Perdana Menteri, tetapi ia tidak boleh terdedah kepada rakyat dan hanya berlegar dalam ruang lingkup Pakatan Harapan.

“Untuk bulan yang seterusnya, pastikan percanggahan kekal dalam Pakatan Harapan dan jauh daripada publisiti serta perhatian media.

“Pakatan Harapan perlu membina imej positif dan fokus kepada isu 1MDB dan FGV,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Pakatan Harapan dibarisi oleh parti sekular dan liberal DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR), Parti Amanah Negara (PAN) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

Kenyataan pemimpin tertinggi Pakatan Harapan itu bagaimanapun bercanggah dengan dakwaan pembangkang selama ini kononnya mereka memperjuangkan hak media untuk mendapat maklumat dan melaporkan.

Kit Siang mengeluarkan kenyataan itu gara-gara tindakan pemimpin PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan untuk tidak menawarkan diri sebagai calon Perdana Menteri Pakatan Harapan pada PRU14.

Pengumuman Anwar itu mencetuskan perbalahan hangat dalam kalangan penyokong-penyokong pembangkang yang berlainan ‘tuan’ kerana ada yang gembira, ada yang berduka.


Anwar yang diharapkan penyokong PKR menjadi calon Perdana Menteri memaklumkan keputusan itu terpaksa dibuat berikutan perebutan kuasa untuk menjadi calon Perdana Menteri yang sedang berlaku dalam kalangan anggota parti Pakatan Harapan.

Sebelum ini terdapat desas-desus PKR dan DAP mencapai persetujuan secara senyap-senyap untuk mencalonkan Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail sebagai Perdana Menteri sementara dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menjadi Timbalan Perdana Menteri Malaysia pertama dari kaum Cina.

Tidak berapa selepas itu Tun Dr. Mahathir Mohamad yang mengetuai PPBM menawarkan diri mengetuai Pakatan Harapan dalam PRU14 sekali gus memungkinkan beliau yang akan menjadi calon Perdana Menteri pembangkang.

Tawaran itu menimbulkan kemarahan penyokong PKR tetapi dipercayai mendapat sokongan Menteri Besar Selangor yang juga Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali kerana beliau sudah hampir pasti akan dipilih menjadi Timbalan Perdana Menteri oleh Mahathir. – MYNEWSHUB.CC

Kategori