Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Peniaga Jangan Ambil Kesempatan...

KUANTAN – Peniaga di negeri Pahang diingatkan supaya tidak mengambil kesempatan menaikkan harga...

Hampir 20,000 Penduduk Israel...

BAITULMAQDIS - Hampir 20,000 penduduk Israel melancarkan demonstrasi terhadap amalan rasuah dalam kerajaan...

Akur Titah TMJ, Inter...

KUALA LUMPUR - Kumpulan kecil penyokong bola sepak Johor Inter Johor Firms (IJF)...

Ambil Dos Penggalak, Ikuti...

PADA Isnin, Pharmaniaga mulai mengeksport vaksin Sinovac yang dikilangkan di Malaysia kepada Myanmar...

Miliki Anak OKU, Ahmad Idham Buka Sekolah Pendidikan Khas

Pelakon dan penerbit filem, Ahmad Idham, 44, memilih untuk membuka sebuah sekolah khas yang menyediakan sistem pendidikan dan terapi sempurna buat golongan Orang Kelainan Upaya (OKU).

Sekolah khas yang diberi nama Eden Firdaus Special Need Centre itu akan dibuka awal Januari tahun depan.

Menurut Ahmad Idham, dia memilih untuk membuka sekolah  khas itu kerana cahaya mata sulungnya, Ahmad Firdaus Ahmad Nadzri, 15, merupakan anak istimewa.

imageResize

“Sebelum ini, saya dan isteri tempatkan anak sulung di Saint Claire, Singapura. Selama dua tahun di sana, nampak perkembangan baik dan sihat dengan sistem pembelajaran dan terapi yang disediakan.

“Perkembangan sihat itu telah memberi Firdaus berjalan dan bertutur dengan baik dan boleh difahami walaupun agak perlahan.

“Dari situlah tercetus idea membuka sekolah khas ini. Lagipun, isteri sudah ada pengalaman 14 tahun mengendalikan pusat jagaan dan pendidikan kanak-kanak.


“Sekolah ini khusus untuk mempersiapkan diri kanak-kanak OKU menempuh dunia luar di samping beri harapan mereka juga mampu berdikari tanpa perlu bergantung pada orang lain.

“Kita sediakan sistem pembelajaran dan terapi yang betul. Adalah menjadi impian saya dan isteri untuk melaksana sistem pembelajaran dan terapi buat kanak-kanak OKU ini dan saya juga berharap usaha ini mendapat sokongan kerajaan,” kata Idham kepada Mangga Online.

Sekolah khas yang terletak di Encorp Strand Mall, Kota Damansara, Selangor itu dibuka buat kanak-kanak istimewa berusia antara empat hingga 20 tahun.

Selain Firdaus, Idham dan isteri, Amy Aziz, 39, mempunyai tiga anak lain iaitu Ahmad Aydeel, 11, Kintan Myra,9 dan Ahmad Khaliff, 5.

Difahamkan, anak sulungnya itu mengalami kesukaran berjalan dan bertutur akibat diserang sawan ketika berusia dua tahun. – MYNEWSHUB.CC

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=R8QbRxndXVo]

TINGGLKAN KOMEN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

Kategori