Friday, March 29, 2024

Creating liberating content

Antara 200 Hingga 300...

PUTRAJAYA - Antara 200 hingga 300 pembekal akan terlibat dalam Kedai Rakyat 1Malaysia...

PAFA Sahkan Sedang Dapatkan...

IPOH - Persatuan Bola Sepak Perak (PAFA) mengesahkan sedang dalam rundingan untuk mendapatkan...

Laporan Akhir 1MDB Oleh...

KUALA LUMPUR - Jabatan Audit Negara dijangka menyiapkan laporan akhir berkaitan 1Malaysia Development...

40 Sekeluarga Dikuarantin Di...

TANAH MERAH - Seramai 40 sekeluarga dikuarantin di hospital di sini selepas seorang...

Menteri Terang-Terang Menipu Tak Pula Ditangkap? – Najib

KUALA LUMPUR – Kerajaan Pakatan Harapan (PH) dinasihatkan supaya membezakan di antara mereka berniat jahat menyebarkan berita palsu dengan individu yang hanya bertanyakan tentang penularan wabak koronavirus di negara ini.

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, lebih mengejutkan apabila individu-individu yang sekadar menyoal kesahihan beberapa insiden wabak itu di laman Facebook telah ditahan oleh pihak polis, hari ini.

“Saya rasa ada perlunya kerajaan bezakan mereka yang berniat jahat menyebar berita palsu dengan mereka yang cuma menyoal kerana benar-benar bimbang.

“Baru tadi, PDRM mengeluarkan kenyataan media bahawa mereka berjaya tahan beberapa orang atas tuduhan menyebar berita palsu.

“Turut dilampirkan dalam kenyataan media PDRM adalah bukti tangkap layar posting-posting kenapa mereka ditangkap polis,” katanya dalam hantaran terbaru di Facebook miliknya, hari ini.

Sebanyak lima kertas siasatan dibuka berkaitan penyebaran khabar angin serta berita tidak benar di laman sosial berhubung penularan novel coronavirus (2019-nCoV).

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Datuk Huzir Mohamed berkata, kes tersebut melibatkan penyebaran maklumat yang ditularkan di laman Facebook berhubung beberapa insiden yang cuba dikaitkan dengan wabak berkenaan.


Kesemua individu terbabit disiasat di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Penggunaan Tidak Wajar Kemudahan Rangkaian) dijalankan.

Najib juga mempersoalkan pihak berkuasa itu yang tidak menahan seorang menteri Kabinet yang didakwa menipu dengan mengatakan Malaysia selamat daripada ancaman wabak dari Wuhan, China itu.

“Yang terang-terang menipu seperti Menteri yang kata semua pelancong di Malaysia sihat pula tak ditangkap.

“Pagi ini, kerajaan umum tiga lagi pelancong disahkan positif Coronavirus dan sedang dirawat di Langkawi, Johor dan Wilayah Persekutuan, menjadikan jumlah pelancong yang dijangkit naik ke tujuh orang,” katanya lagi. – MalaysiaGazette

Kategori