Tuesday, March 19, 2024

Creating liberating content

Bayi Baru Lahir Ditemui...

PARIT - Seorang bayi lelaki yang baru dilahirkan ditemui di pondok belakang sebuah...

RUU Kawalan Produk Tembakau...

PUTRAJAYA – Tujuan Rang Undang-undang (RUU) Kawalan Produk Tembakau dan Merokok 2022 digubal...

Tipulah Kalau Kata Saya...

MELAKA - "Tipulah kalau kata saya tidak terkilan," kata jurulatih berpengalaman Mat Zan...

Calon Kembar SPM Ulang...

MELAKA - Calon kembar Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dari Sekolah Menengah Kebangsaan Tun...

Menteri Tak Jawab Soalan Isu Saman Orang Asli – PAS

KUALA LUMPUR – Takiyuddin Hassan membidas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Liew Vui Keong kerana tidak menjawab pertanyaannya berkenaan kewajaran Peguam Negara, Tommy Thomas mewakili sekumpulan Orang Asli dalam tindakan undang-undang terhadap kerajaan Kelantan.

Ahli Parlimen Kota Bharu itu ketika di Dewan Rakyat bertanyakan adakah sah Jabatan Peguam Negara bertindak bagi pihak rakyat biasa (private citizen), seperti dalam tindakan undang-undang Orang Asli Kelantan terhadap kerajaan negeri.

Liew dalam jawapannya mengiyakan dan berkata peguam negara mempunyai 2 peranan iaitu menasihati kerajaan dan jemaah menteri dalam litigasi dan mewakili kerajaan di mahkamah dalam tindakan undang-undang terhadap mana-mana pihak atau terhadap kerajaan.

Takiyuddin bagaimanapun berkata penerangan Liew tidak menjawab soalannya.

“Apa yang berlaku sekarang ini, dalam kes terbaru, sekumpulan orang Asli di Kelantan ambil tindakan mahkamah saman kerajaan negeri.

“Dalam kes ini, kenapa peguam negara mewakili rakyat? Sedangkan fungsi peguam negara adalah kerajaan mewakili kerajaan, soalan saya kepada menteri tidak dijawab,” katanya pada sidang media di Parlimen.

Takiyuddin berkata jelas peguam negara tidak boleh mewakili rakyat biasa dalam tindakan undang-undang terhadap kerajaan.

“Ia nampak seperti peguam negara yang memulakan saman tersebut mewakili pihak tertentu. Itu perkara yang tidak tepat dan tidak betul.


“Peguam negara adalah institusi. Dia tak boleh asingkan diri dia,” katanya.

Putrajaya pada 18 Januari lalu mengumumkan ia memfailkan saman terhadap kerajaan Kelantan yang ditadbir oleh PAS kerana pencerobohan penempatan-penempatan Orang Asli, yang pertama oleh kerajaan persekutuan melibatkan hak tanah adat.

Ia juga memohon injunksi menghalang syarikat-syarikat swasta menceroboh tanah adat untuk menjalankan aktiviti komersial.

Saman yang difailkan di Mahkamah Tinggi Kota Bharu menamakan kerajaan negeri, pengarah tanah dan galian negeri, pengarah perhutanan negeri dan 5 entiti swasta. – FMT

Kategori